21 listopada koncern Airbus Defence and Space uruchomił w Międzynarodowym Centrum Szkoleniowym (International Training Centre, ITC) w hiszpańskiej Sewilli kompleksowy symulator lotu i misji (Full Flight Simulator, FFS) do szkolenia pilotów wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących Airbus A330 MRTT (Multinational Multi-Role Tanker Transport) (MSPO 2018: Airbus w Polsce, 2018-09-06).
Symulator FFS wiernie odwzorowuje kabinę pilotów A330 MRTT wraz ze wszystkimi przyrządami pokładowymi i sensorami.
Symulator FFS dla A330 MRTT został opracowany przez specjalistów Airbusa we współpracy z hiszpańską spółką Indra. System treningowy został tym samym włączony do programów A400M Atlas, CASA C-295 i CASA/IPTN CN-235, dodatkowo ugruntowując renomę sewilskiego ośrodka jako wzorcowej placówki tego typu dla wszystkich wojskowych programów transportowych prowadzonych przez koncern Airbus.
Oprócz szkolenia pilotów w locie, symulator będzie wykorzystywany do szkolenia pilotów w operacjach tankowania samolotów za pomocą elastycznych przewodów w zasobnikach podskrzydłowych (np. typu Cobham 905E w brytyjskich Voyager KC2) oraz odbierania paliwa od innych tankowców.
Symulator został umieszczony na specjalnym podnośnikach, dzięki którym następuje symulacja przechyłów podczas wykonywania manewrów czy skutków turbulencji. / Zdjęcia: Airbus Defence and Space.
System certyfikowany do poziomu D, został opracowany przez Indra w ramach kontraktu przyznanego w czerwcu 2016. Hiszpańska spółka otrzymała również kontrakt na dostarczenie taktycznego i zintegrowanego trenażera procedur (Integrated Procedures Trainer, IPT) dla pilotów A330 MRTT. IPT, który wykorzystuje ekrany dotykowe do symulowania tablicy przyrządów w A330 MRTT, ma zostać dostarczony w 2019. Został zaprojektowany do połączenia z trenażerem zadań częściowych (Part Task Trainer, PTT) używanym do szkolenia operatorów tankowania A330 MRTT.
Symulator FFS dla A330 MRTT został uruchomiony w Międzynarodowym Centrum Szkoleniowym w hiszpańskiej Sewilli, gdzie znajdują się także symulatory dla samolotów A400M Atlas, CASA C-295 i CASA/IPTN CN-235.
Najwięksi operatorzy flot MRTT, w tym wojska lotnicze Francji i brytyjskie RAF, operują lub planują eksploatować własne obiekty szkoleniowe dla załóg z dedykowanymi symulatorami. Ośrodek szkoleniowy AirTanker w bazie lotniczej RAF Brize Norton jest obsługiwany we współpracy ze spółką Thales. Samoloty są eksploatowane także przez Arabię Saudyjską, Australię i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Zamówienia złożyły ponadto wspólnie Belgia, Holandia, Niemcy i Norwegia w ramach programu Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet (Pierwszy MRTT w Korei , 2018-11-13; Francja odebrała pierwszego Phénixa, 2018-09-28; Singapur odebrał A330 MRTT, 2018-09-04; Automatyczne tankowanie KC-30A, 2018-07-14).