Podczas paryskich targów Le Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace (SIAE) 2019, państwowy koncern SAMI (Saudi Arabian Military Industries) poinformował, że królewskie saudyjskie wojska lotnicze (RSAF) są zainteresowane zakupem europejskich samolotów transportowych Airbus A400M-180 Atlas, w miejsce ukraińskich An-132D po zawieszeniu współpracy technicznej z Kijowem 30 kwietnia. Arabia Saudyjska już wcześniej chciała rozmawiać o zakupie A400M, lecz problemem jest niemieckie embargo (Ukraińsko-saudyjska współpraca zawieszona, 2019-05-01).

Użytkownikami samolotów A400M-180 są Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Malezja, Turcja i Hiszpania. Swoje egzemplarze mają odebrać Belgia, Luksemburg i Malezja. Airbus otrzymał zamówienia na 174 samoloty, z czego 79 już dostarczono / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii

Użytkownikami samolotów A400M-180 są Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Malezja, Turcja i Hiszpania. Swoje egzemplarze mają odebrać Belgia, Luksemburg i Malezja. Airbus otrzymał zamówienia na 174 samoloty, z czego 79 już dostarczono / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii

 Dyrektor wykonawczy SAMI, Andreas Schwer poinformował, że RSAF poszukują samolotu, który będzie mógł zabrać na pokład bojowy wóz piechoty, więc zmieniono pierwotne wymagania taktyczno-techniczne. Królewskie wojska lądowe (KSA) użytkują bowiem około 330 bwp M2A2 Bradley o masie 30 519 kg, będących jedynym ich użytkownikiem poza USA i Libanem. Pojazdy są intensywnie wykorzystywane podczas wojny domowej w Jemenie, gdzie KSA utraciła ich co najmniej 57 (Analiza: Amerykańskie wsparcie wojskowe dla Libanu, 2018-08-14).

Pierwotnie rząd w Rijadzie zamówił na Ukrainie 6 An-132D już (4 w wersji poszukiwawczo-ratowniczej i 2 walki elektronicznej) z późniejszym transferem technologii i produkcją licencyjną przez przez spółkę Taqnia Aeronautics w at-Ta’if od 80 do 253 samolotów oznaczonych jako A-132 o ładowności 9200 kg. Dla porównania A400M jest w stanie przenieść ładunek o maksymalnej masie około 37 000 kg. Schwer poinformował, że rozmowy z koncernem Airbus Defence and Space są intensywne. Koncern SAMI nabył część udziałów w spółkach Taqnia oraz KACST (King Abdulaziz Center for Science & Technology), które miały partycypować w rozwoju i produkcji ukraińskich samolotów, będących głęboką modernizacją An-32 (Certyfikacja CHT dla A400M, 2019-02-23).

Obecnie RSAF są użytkownikiem 33 samolotów C-130H Hercules o ładowności 19 090 kg i planują zakup 25 C-130J Super Hercules o ładowności 22 227 kg. Zgodę na zakup kolejnych samolotów otrzymano jeszcze w 2012, więc proces jest wyjątkowo powolny (Super Hercules dla Nowej Zelandii, 2019-06-11).

Głównym problemem dla pozytywnego sfinalizowania rozmów może być niemieckie embargo na dostawy uzbrojenia i wyposażenia wojskowego dla Arabii Saudyjskiej. Niemieckie weto przez cztery lata wstrzymywało dostawę kolejnych 48 samolotów Eurofighter Typhoon do 71 już użytkowanych (z 72 zamówionych). Porozumienie o wartości 12,9 mld USD (48,64 mld zł) zawarto dopiero w grudniu 2018.