30 kwietnia poinformowano, że Arabia Saudyjska zawiesiła współpracę techniczną z Ukrainą przy produkcji seryjnej samolotu transportowego An-132D. Powołana do życia 21 stycznia 2016 spółka joint venture miała odpowiadać za transfer technologii i produkcję licencyjną przez Taqnia Aeronautics w at-Ta’if 80 do 253 samolotów oznaczonych jako A-132.

Prototyp An-132D o nr rejestracyjnym UR-EXK i nr seryjnym 001 został zaprezentowany w obecności ówczesnego prezydenta Ukrainy, Petra Poroszenki i przedstawicieli Arabii Saudyjskiej.

Prototyp An-132D o nr rejestracyjnym UR-EXK i nr seryjnym 001 został zaprezentowany w obecności ówczesnego prezydenta Ukrainy, Petra Poroszenki i przedstawicieli Arabii Saudyjskiej.

Transportowce były przeznaczone dla królewskich saudyjskich wojsk lotniczych (RSAF), z których 6 już zostało zamówionych (4 w wersji poszukiwawczo-ratowniczej i 2 walki elektronicznej). Nieoficjalnie powodem decyzji miało być polityczno-wojskowe zbliżenie się Królestwa Arabii Saudyjskiej do Rosji. Strona saudyjska miała również zmienić wymagania taktyczno-techniczne dotyczące samolotów.

Decyzja miała zapaść 26 kwietnia po tym jak strona saudyjska zmieniła partnera przemysłowego. Państwowe Przedsiębiorstwo Antonow będzie teraz poszukiwać kolejnych partnerów do produkcji A-132, gdyż zainteresowanie zakupem miały wyrazić także inne państwa. Antonow przewiduje globalne zapotrzebowanie na samoloty tej klasy na rynku wojskowym i cywilnym na 260-290 egzemplarzy do 2035. Nie jest zatem wykluczone, że Kijów może szukać porozumienia np. z Turcją, gdyż 3 maja ubiegłego roku koncern SC UkrOboronProm rozpoczął współpracę z tureckim Podsekretariatem ds. Przemysłu Obronnego (SSM) w sprawie dalszego rozwoju czterosilnikowego, odrzutowego samolotu transportowego An-188 (Ukraińsko-tureckie porozumienie ws. An-188, 2018-05-05).

Samolot, będący głęboko zmodernizowanym An-32 opracowanym w latach 1970., otrzymał nowoczesne, zachodnie wyposażenie i podzespoły zwiększające  możliwości tej konstrukcji / Zdjęcia: Administracja Prezydenta Ukrainy

Samolot, będący głęboko zmodernizowanym An-32 opracowanym w latach 1970., otrzymał nowoczesne, zachodnie wyposażenie i podzespoły zwiększające możliwości tej konstrukcji / Zdjęcia: Administracja Prezydenta Ukrainy

Ukraińsko-saudyjskie porozumienie zostało zawarte podczas międzynarodowej wystawy lotniczej AFED-2016 w Rijadzie. Pierwsza partia samolotów miała powstać na Ukrainie, dzięki finansowaniu z Arabii Saudyjskiej, a pozostała większość na licencji. Saudowie zawarli wówczas szereg porozumień także z innymi podmiotami ukraińskimi dotyczącymi transferu technologii wojskowych i cywilnych samolotów, satelitów, radarów i w dziedzinie energii. Jednym z beneficjentów miała być państwowa spółka KACST (King Abdul Aziz City for Science and Technology). Nie jest jasne również co dalej ze wstępnym porozumieniem ws. dostaw i ewentualnej produkcji licencyjnej 30 odrzutowych samolotów transportowych An-178. Takowa umowa została zawarta bowiem 19 grudnia 2015.

Opis
An-132D jest głęboką modernizacją średniego samolotu transportowego An-32 (w kodzie NATO Cline) i charakteryzuje się dwukrotnie większym zasięgiem (ponad 4400 km), zwiększoną ładownością (z 6000 kg do 9200 kg; może transportować 46 spadochroniarzy lub 75 żołnierzy albo 27 par noszy i 2 lekarzy). Samolot może startować i lądować na nieutwardzonych lotniskach z krótkim pasem startowym. Rozpiętość skrzydeł wynosi 29,2 m, długość 24,53 m, a wysokość 8,8 m. Maksymalna masa startowa wynosi 28,5 t.

Samolot został wyposażony w dwa silniki turbośmigłowe Pratt & Whitney Canada PW150 o mocy 5071 KM każdy ze śmigłami Dowty R408, które zapewniają prędkość przelotową 550 km/h i pułap 9000 m. Ponadto otrzymał awionikę Honeywell Primus Epic 2.0, system zarządzania instalacją tlenową Liebherr oraz pomocniczą jednostkę zasilającą (APU) Hamilton Sundstrand. Oprócz wersji transportowej, planowe są również warianty specjalistyczne, przeznaczone np. do walki radioelektronicznej, wsparcia ogniowego, misji patrolowych czy morskich, łącznie z wykrywaniem okrętów podwodnych.

Prezentacja prototypu nastąpiła 20 grudnia 2016, a oblot z lotniska Kijów-Swiatoszyn nastąpił 31 marca 2017. Produkcja małoseryjna na Ukrainie miała rozpocząć się jeszcze w 2018. Produkcja wielkoseryjna w Arabii Saudyjskiej miała rozpocząć się w 2021 przy szacowanej cenie jednostkowej wynoszącej 30 mln USD (114,9 mln zł) (Prezentacja prototypu Ił-112W, 2018-11-29).