Na początku maja 2018 w mediach społecznościowych opublikowano zdjęcia z oblotu prototypu myśliwca pokładowego Shenyang J-15 w odmianie walki radioelektronicznej (WRE). Dwumiejscowy wariant, określany nieformalnie J-15D, wydaje się być próbą stworzenia w Chinach odpowiednika amerykańskiego EA-18G Growler (odmiana F/A-18F Super Hornet).

J-15D jest zmodyfikowanym, dwumiejscowym wariantem J-15S, dostosowanym do zadań walki radioelektronicznej / Zdjęcie: Internet

J-15D jest zmodyfikowanym, dwumiejscowym wariantem J-15S, dostosowanym do zadań walki radioelektronicznej / Zdjęcie: Internet

Dwumiejscowa wersja J-15S została oblatana 4 listopada 2012 i poczatkowo miała stanowić odmianę szkolno-treningową dla pilotów J-15B. Chińczycy zaprezentowali tylko kilka fotografii. Wydaje się, że powstały tylko dwa prototypy.

Ostatnio opublikowane fotografie sugerują, że Shenyang Aircraft (SAC) opracowało wariant przeznaczony do walki radioelektronicznej. W pozostałych wersjach J-15 przed owiewką, co jest znanym rozwiązaniem z samolotów rodziny Su-27, jest umieszczona głowica czujnika systemu wykrywania i śledzenia w podczerwieni. W J-15D zabrakło tego rozwiązania.

Na końcówkach skrzydeł są za to dobrze widoczne dwa zasobniki walki radioelektronicznej. To odpowiednik AN/ALQ-218 TJR (Tactical Jamming Receiver), stosowanych w EA-18G Growler, a także w samolotach patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych P-8A Poseidon. Wydaje się, że dodatkowe urządzenia systemów walki radioelektronicznej w J-15D zostały zabudowane w kadłubie.

Amerykański odpowiednik używa także maksymalnie trzech zasobników zakłócających AN/ALQ-99 TJS (Tactical Jamming System). Dwa mogą być umieszczone na pylonach podskrzydłowych, a jeden na podkadłubowym. Całość amerykańskiego systemu walki radioelektronicznej dopełniają pociski przeciwradiolokacyjne AGM-88A HARM/AGM-88E AARGM.

Analiza
Prace nad J-15A oficjalnie rozpoczęły się w 2006. W międzyczasie nastąpiło fiasko rozmów dotyczących zakupu rosyjskich Su-33, po tym jak SAC rozpoczęła nieuprawnioną modyfikację J-11B (Su-27SK) do wersji pokładowej. J-11B powstał w oparciu o prototyp T-10K-3, pozyskany w 2005 na Ukrainie. Prototyp J-15A wzbił się w powietrze 31 sierpnia 2009, natomiast 6 maja 2010 po raz pierwszy wystartował z rampy ski-jump, symulującej pokład lotniskowca.

25 listopada 2012 poprawiony wariant J-15B wystartował po raz pierwszy z pokładu lotniskowca CNS Liaoning (CV-16). W 2018 ujawniono J-15T, dostosowany do startu z katapulty elektromagnetycznej, która prawdopodobnie zostanie zastosowana na przyszłych okrętach lotniczych marynarki wojennej (Chiny rozwijają atomowy lotniskowiec, 2018-03-03).