24 czerwca Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej przesunęło termin składania wniosków do udziału w dialogu technicznym na średni samolot transportowy o kryptonimie Drop dla Sił Powietrznych RP. Oznacza to, że sam dialog również uległ wydłużeniu. Decyzja IU MON ma związek z wnioskiem potencjalnego oferenta zgłaszającego chęć udziału w dialogu technicznym.

Średni wiek C-130E w chwili ich przekazania Polsce w latach 2009-2012 wynosił 40 lat, dlatego niezbędny jest zakup ich następców. Ten mógłby odbyć się w ramach pilnej potrzeby operacyjnej i dotyczyć również używanych samolotów. Warto odnotować, że dekadę temu MON zakładał czas eksploatacji C-130E na co najmniej 20 lat. Nie przewidziano jednak wyjątkowo intensywnej eksploatacji Herculesów

Średni wiek C-130E w chwili ich przekazania Polsce w latach 2009-2012 wynosił 40 lat, dlatego niezbędny jest zakup ich następców. Ten mógłby odbyć się w ramach pilnej potrzeby operacyjnej i dotyczyć również używanych samolotów. Warto odnotować, że dekadę temu MON zakładał czas eksploatacji C-130E na co najmniej 20 lat. Nie przewidziano jednak wyjątkowo intensywnej eksploatacji Herculesów

Zgodnie z informacją z 23 maja termin składania wniosków miał minąć 30 czerwca. Obecnie jest to 31 lipca. Procedura miała rozpocząć się w sierpniu 2019 i zakończyć w kwietniu 2020. W związku z opóźnieniem wydłużono ją do maja 2020. Co ciekawe, termin ten może ulec dalszemu przesunięciu, jeżeli cele dialogu nie zostaną określone.

Na początku roku pojawiły się doniesienia medialne o prowadzeniu rozmów przez MON z Departamentem Obrony USA na temat zakupu pięciu C-130H Hercules. Resort jednak zaprzeczył / Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski

Na początku roku pojawiły się doniesienia medialne o prowadzeniu rozmów przez MON z Departamentem Obrony USA na temat zakupu pięciu C-130H Hercules. Resort jednak zaprzeczył / Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski

Dialog techniczny ma na celu wstępne sformułowane wymagań dotyczących zasięgu, prędkości przelotowej, zdolności do operowania w różnych warunkach pogodowych, zdolności do przewozu i zrzutu personelu i ładunków, systemów nawigacyjnych, łączności i identyfikacji, systemów ochrony biernej i zdolności do tankowania w powietrzu.

Postępowanie ma wyłonić następcę pięciu średnich samolotów transportowych Lockheed C-130E Hercules o nr bocznych 1501-1505, które pozostają na wyposażeniu 33. Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu, wchodzacej w skład 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego. W marcu minęło 10 lat od wprowadzenia tych samolotów do Wojska Polskiego. Do 2019 transportowce wylatały ponad 10 tys. godzin. Z dostępnych na rynku samolotów (nowo wyprodukowanych) tej klasy należy wymienić C-130J Super Hercules (Lockheed Martin), KC-390 (Embaer), A400M-180 Atlas (Airbus), C-2 (Kawasaki) czy An-178 (Antonow) (Średni transportowiec dla Polski, 2019-05-23).