25 kwietnia w zakładach montażowych Airbusa San Pablo w hiszpańskiej Sewilli odbyła się prezentacja pierwszego z szesnastu samolotów poszukiwawczo-ratowniczych C295 SAR (Search And Rescue), zamówionych przez Kanadę w ramach programu FWSAR (Fixed Wing Search and Rescue). Warta około 3 mld CAD (8,57 mld zł)  umowa została zawarta w grudniu 2016. Samolot, który otrzyma oznaczenie CC-295, zostanie dostarczony odbiorcy do końca 2019, a realizacja całego zamówienia potrwa do 2023.

Wyprowadzenie samolotu z hali montażowej nastąpiło po przeprowadzeniu testów wszystkich systemów pokładowych.

Operatorem nowych samolotów będą Królewskie Kanadyjskie Siły Powietrzne (RCAF). CC-295 zastąpią w linii sześć samolotów poszukiwawczo-ratowniczych DHC CC-115 Buffalo oraz dwanaście Lockheed CC-130H Hercules. Umowa z Airbusem przewiduje usługi utrzymania technicznego oraz wsparcia ich eksploatacji do 2042. Samoloty powstają z udziałem przemysłu kanadyjskiego. Spółka Pratt & Whitney Canada dostarcza silniki turbośmigłowe PW127G, L3 Wescam systemy optoelektroniczne, a PAL Aerospace zobowiązała się do obsługi technicznej. Poza tym piloci i mechanicy CC-295 są szkoleni na zlecenie Airbusa przez spółkę CAE (Canadian Aviation Electronics) w ośrodku szkoleniowym Comox w Kolumbii Brytyjskiej (Australijskie Hornety dla Kanady, 2018-09-25).

Opis
CC-295 bazuje na C295W, odmianie z ulepszonymi silnikami i wingletami o większej ładowności i zasięgu. W kanadyjskiej wersji SAR wprowadzono także szereg udoskonaleń. Kadłub został wzmocniony w razie konieczności wodowania, zabudowano pakiet awioniki zgodny z kanadyjskimi przepisami nawigacyjnymi. Zredukowano również opór aerodynamiczny zwiększając prędkość przelotową. Kabina samolotu została dostosowana do wymogów odbiorcy. Zabudowano nowy bezprzewodowy interkom do komunikacji z załogą, zwiększona została przestrzeń do przechowywania wyposażenia specjalistycznego i zabudowano dodatkowe oświetlenie, w tym kompatybilne z zestawami noktowizyjnymi (C295 dla Indii, 2019-03-29).

Kanada poszukiwała następcy samolotów CC-115 Buffalo i CC-130 Hercules od 2004, ale z powodów finansowych realizacja przedsięwzięcia była odkładana w czasie. Oferta Airbusa pokonała Leonardo z C-27J Spartan i Embraer z KC-390. / grafika i film: Airbus Defence And Space

Kanada poszukiwała następcy samolotów CC-115 Buffalo i CC-130 Hercules od 2004, ale z powodów finansowych realizacja przedsięwzięcia była odkładana w czasie. Oferta Airbusa pokonała Leonardo z C-27J Spartan i Embraer z KC-390. / grafika i film: Airbus Defence And Space

CC-295 został wyposażony w wielofunkcyjny radar poszukiwawczy o zasięgu ponad 200 mil morskich, który umożliwia wykrywanie, lokalizację, klasyfikację i śledzenie ponad 100 celów nad wodą i lądem w każdych warunkach pogodowych, w dzień i w nocy. W przypadku jednostek pływających radiolokator wykrywa je w odległości ponad 80 mil, a małe łodzie i pontony z dystansu 35 mil morskich. W identyfikacji pomaga także głowica optoelektroniczna, pracująca w podczerwieni. Załoga CC-295 ma do dyspozycji także system automatycznej identyfikacji AIS, pakiet wsparcia misji FITS (Fully Integrated Tactical System), a także dane na temat wykrytej i zidentyfikowanej jednostki pływającej: jej nazwa, morski nr identyfikacyjny MMSI i sygnał wywoławczy, pozycja, wymiary oraz port docelowy.