28 marca Ministerstwo Obrony Indii zakończyło negocjacje cenowe z koncernem Airbus Defence and Space w sprawie zakupu średnich samolotów transportowych C295. Wartość przyszłego kontraktu wyniesie około 2,8 mld EUR (12,02 mld zł). W negocjacjach uczestniczyła także spółka Tata Advanced Systems, która zawiązała spółkę joint venture z Airbusem, która zmontuje w Indiach 46 z 62 zamawianych samolotów.

C295W (z ulepszonymi silnikami i wingletami) pomyślnie zakończył program prób w Indiach w sierpniu 2016. /Zdjęcie: Airbus Defence and Space

C295W (z ulepszonymi silnikami i wingletami) pomyślnie zakończył program prób w Indiach w sierpniu 2016. /Zdjęcie: Airbus Defence and Space

Komitet negocjacyjny Ministerstwa Obrony poinformował, że podpisanie kontraktu jest oczekiwane już po zaprzysiężeniu nowego rządu po wyborach powszechnych, które odbędą się 11 kwietnia. Warto zauważyć, że negocjacje w sprawie zakupu europejskich samolotów trwają od 2013 i początkowo obejmowały 56 egzemplarzy w wersji C295W dla wojsk lotniczych (Bhartiya Vāyu Senā). Obecna formuła zakłada także zakup dodatkowych 6 C295 w wersji zwalczania okrętów podwodnych i patrolowej dla Straży Wybrzeża (Bhāratīya Taṭarakṣak) z prawa opcji.

Program zakupu średnich samolotów transportowych zakłada montaż 16 z nich w zakładach San Pablo w Sewilli, natomiast reszta powstanie w nowych zakładach powołanej do tego celu spółki joint venture niedaleko Bengaluru. Z 46 pozostałych samolotów, 24 powstanie z 30-procentowym udziałem komponentów wyprodukowanych lokalnie, a pozostałe 22 przy 60-procentowym udziale. Rozpoczęcie dostaw pierwszych samolotów zmontowanych w Indiach jest oczekiwane w ciągu maksymalnie 5 lat od podpisania umowy. Jest to realizacja polityki Make In India, wymuszającej lokalną produkcję licencyjną i transfer technologii od podmiotów zagranicznych.

Analiza
W wojskach lotniczych nowe samoloty będą zastępować przestarzałe Hawker Siddeley HS 748M, wyprodukowane na licencji przez Hindustan Aeronautics Limited (HAL) począwszy od lat 1950. Łącznie z pierwszym wariantem produkcyjnym zbudowano 89 egzemplarzy. Z kolei Straż Wybrzeża negocjuje z Airbusem zakup 14 średnich śmigłowców wielozadaniowych H225M Caracal. Modernizuje także 38 samolotów rozpoznawczych Dornier Do 228.

Podczas wystawy lotniczej Aero India 2019 pomiędzy 20 a 24 lutego w Bengaluru, Airbus zaprezentował dwa egzemplarze C295, jako wielozadaniowy samolot morski (Maritime Multimission Aircraft, MMA) oferowany Straży Wybrzeża, a także prototypowy wczesnego ostrzegania i kontroli (AEW&C) z izraelskim radarem Elta EL/W-2090.

Planowany kontrakt będzie największym w tym roku dla Airbusa, jeśli chodzi o sprzedaż zagraniczną samolotów C295, po tym jak zawarto umowy na dwa egzemplarze dla Wybrzeża Kości Słoniowej i Kazachstanu. W 2019 mają rozpocząć się także dostawy pięciu C295W dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz szesnastu poszukiwawczo-ratowniczych C295 SAR dla Kanady (C295 dla Kazachstanu, 2019-03-24, C295M dla Wybrzeża Kości Słoniowej, 2019-01-25).