5 lipca o godz. 20.20 czasu lokalnego z przyzakładowego lotniska koncernu Airbus Defence and Space w hiszpańskiej Sewilli, po raz pierwszy wzbił się w powietrze kanadyjski samolot poszukiwawczo-ratowniczy C295 SAR, który otrzyma lokalne oznaczenie CC-295. Próbny lot trwał 97 minut. 1 grudnia 2016 Ministerstwo Obrony Kanady podpisało z Airbusem umowę o wartości około 3 mld EUR (8,6 mld zł) na dostawę 16 samolotów w ramach programu FWSAR (Fixed Wing Search and Rescue). Będzie ona obowiązywać do 2042 i obejmuje także usługi utrzymania technicznego oraz wsparcia eksploatacji. Łączna wartość programu wzrośnie do 4,2 mld CAD netto (12,04 mld zł).

Samoloty C295 SAR/CC-295 powstają z udziałem przemysłu kanadyjskiego. Spółka Pratt & Whitney Canada dostarcza silniki turbośmigłowe PW127G, L3 Wescam systemy optoelektroniczne, a PAL Aerospace zobowiązała się do obsługi technicznej. /Zdjęcie: Airbus Defence and Space

Samoloty C295 SAR/CC-295 powstają z udziałem przemysłu kanadyjskiego. Spółka Pratt & Whitney Canada dostarcza silniki turbośmigłowe PW127G, L3 Wescam systemy optoelektroniczne, a PAL Aerospace zobowiązała się do obsługi technicznej. /Zdjęcie: Airbus Defence and Space

Oblatany samolot został zaprezentowany 25 kwietnia. Do końca 2019 zostanie dostarczony do Królewskich Kanadyjskich Siłach Powietrznych (RCAF), gdzie przejdzie testy odbiorcze. W zakładach San Pablo Airbusa trwa montaż pięciu kolejnych egzemplarzy, a także prowadzone są próby symulatorów i trenażerów (Pierwszy C295 SAR dla Kanady, 2019-04-29). Pod koniec trzeciego kwartału 2019 kanadyjskie załogi samolotów rozpoczną szkolenia w centrum w Sewilli. Szkolenia na zlecenie Airbusa są też prowadzone przez spółkę Canadian Aviation Electronics w ośrodku szkoleniowym Comox w Kolumbii Brytyjskiej. Dostawy wszystkich zamówionych samolotów zakończą się w 2023 (Symulator A330 MRTT w Sewilli, 2018-11-29).

CC-295 zastąpią w RCAF 6 samolotów poszukiwawczo-ratowniczych DHC CC-115 Buffalo oraz 12 Lockheed CC-130H Hercules i będą stacjonować w Comox, a także w Winnipeg w Manitobie, Trenton w Ontario i Greenwood w Nowej Szkocji. Kanada poszukiwała nowych samolotów SAR od 2004, ale z powodów finansowych realizacja przedsięwzięcia była odkładana w czasie. Oferta Airbusa pokonała ostatecznie Leonardo z C-27J Spartan i Embraer z KC-390 (Testy KC-390 w USA, 2019-06-11).

Opis
CC-295 bazuje na C295W, odmianie z ulepszonymi silnikami i wingletami o większej ładowności i zasięgu. W kanadyjskiej wersji SAR wprowadzono także szereg udoskonaleń. Kadłub został wzmocniony w razie konieczności wodowania, zabudowano pakiet awioniki zgodny z kanadyjskimi przepisami nawigacyjnymi. Zredukowano również opór aerodynamiczny zwiększając prędkość przelotową. Kabina samolotu została dostosowana do wymogów odbiorcy. Zabudowano nowy bezprzewodowy interkom do komunikacji z załogą, zwiększona została przestrzeń do przechowywania wyposażenia specjalistycznego i zabudowano dodatkowe oświetlenie, w tym kompatybilne z zestawami noktowizyjnymi (C295 dla Indii, 2019-03-29).

CC-295 został wyposażony w wielofunkcyjny radar poszukiwawczy o zasięgu ponad 200 mil morskich, który umożliwia wykrywanie, lokalizację, klasyfikację i śledzenie ponad 100 celów nad wodą i lądem w każdych warunkach pogodowych, w dzień i w nocy. W przypadku jednostek pływających radiolokator wykrywa je w odległości ponad 80 mil, a małe łodzie i pontony z dystansu 35 mil morskich. W identyfikacji pomaga także głowica optoelektroniczna, pracująca w podczerwieni. Załoga CC-295 ma do dyspozycji także system automatycznej identyfikacji AIS, pakiet wsparcia misji FITS (Fully Integrated Tactical System), a także dane na temat wykrytej i zidentyfikowanej jednostki pływającej: jej nazwa, morski nr identyfikacyjny MMSI i sygnał wywoławczy, pozycja, wymiary oraz port docelowy.