Południowokoreańska agencja ds. zakupów wojskowych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) poinformowała o planowanym wznowieniu przetargu dotyczącego zakupu śmigłowców szkolno-treningowych w ramach programu TH-X. Zapytanie ofertowe ma zostać wysłane do spółek Leonardo i Bell w lipcu 2018. Zgodnie z informacjami uzyskanymi przez Redakcję Militarnego Magazynu MILMAG warunki nowego postępowania są obecnie analizowane przez spółkę Leonardo oferującą, produkowany w zakładach PZL-Świdnik, lekki śmigłowiec SW-4 Puszczyk.

Śmigłowce szkolenia podstawowego SW-4 mają zostać zaoferowane południowokoreańskiej agencji ds. zakupów wojskowych w ramach programu TH-X / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski

Śmigłowce szkolenia podstawowego SW-4 mają zostać zaoferowane południowokoreańskiej agencji ds. zakupów wojskowych w ramach programu TH-X / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski

Obecnie jeszcze nie wiadomo, która wersja SW-4 będzie oferowana w ramach programu TH-X. Decyzja zostanie podjęta po publikacji oficjalnych dokumentów przez stronę koreańską. W przypadku wyboru Puszczyków, prawdopodobnie część śmigłowców powstanie w Polsce, natomiast reszta miałaby zostać wyprodukowana na licencji przez przedsiębiorstwo KAL-ASD (Korean Air Aerospace Division). Wcześniej koncern Leonardo (zwycięzca w programie Korea Maritime Operational Helicopter) dostarczył koreańskiej marynarce wojennej osiem śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) AW159 Wildcat.

Pierwsza próba wyłonienia następców wiekowych McDonnell Douglas MD 500 Defender w wojskach lądowych (ROK Army) i marynarce wojennej (ROK Navy) Republiki Korei została podjęta podczas międzynarodowych targów Seoul International Aerospace & Defense Exhibition (ADEX) 2017. Miano wówczas wybrać dostawcę 41 lekkich śmigłowców szkolno-treningowych. Do ostatniej fazy postępowania zakwalifikowały się wówczas koncerny Leonardo i Bell, oferując, odpowiednio SW-4 oraz Bell 505 Jet Ranger X. Zgodnie ze stanowiskiem DAPA powodem zerwania rozmów z oferentami był brak porozumienia w kwestiach finansowych.

Opis
SW-4 Puszczyk jest wykorzystywany do szkolenia podstawowego pilotów w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Śmigłowce otrzymały zdublowany układ sterowania i wyposażenie kabiny pilota do lotów NVG/IFR (w nocy za pomocą noktowizji i według wskazań przyrządów pokładowych). Wiropłaty zastąpiły w Siłach Powietrznych Mi-2 jako maszyny szkolenia podstawowego. W 2012 Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych otrzymała, opracowany przez ETC-PZL Aerospace Industries, symulator śmigłowca. Najnowszą wersją rozwojową jest SW-4 Solo, rozwijany jako opcjonalnie pilotowany statek bezzałogowy RUAS/OPH (Rotorcraft Unmanned Air System/Optionally Piloted Helicopter). Solo zaprezentowano podczas targów MSPO 2012 w Kielcach. Powstał w wyniku współpracy polskich i włoskich inżynierów. Testy zakładowe SW-4 Solo rozpoczęto 15 grudnia 2016 w porcie lotniczym Taranto-Grottaglie (AW009 nie trafi do USA, 2018-02-26).