11 lipca Ministerstwo Obrony Portugalii podpisało kontrakt z brazylijską spółką Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) na dostawę 5 średnich samolotów transportowych KC-390 w latach 2023-2027 z opcją na kolejny egzemplarz. Pakiet obejmujący również symulator treningowy oraz wsparcie logistyczne przez okres 12 lat wycenia się na 827 mln EUR (3,53 mld zł). Tym samym Portugalia stanie się pierwszym użytkownikiem eksportowym KC-390. Zakup jest częścią programu modernizacji tamtejszych sił zbrojnych.

Portugalia stanie się drugim po Brazylii użytkownikiem odrzutowych samolotów transportowych Embraer KC-390. Samolot ma 33,5 m długości, 33,9 m rozpiętości skrzydeł i 11,4 m wysokości. Udźwig wynosi 26 t ,a wymiary ładowni to 18,5 x 3,0 x 3,4 m. Zasięg z 23-tonowym ładunkiem wynosi 2815 km / Zdjęcie: Embaer

Portugalia stanie się drugim po Brazylii użytkownikiem odrzutowych samolotów transportowych Embraer KC-390. Samolot ma 33,5 m długości, 33,9 m rozpiętości skrzydeł i 11,4 m wysokości. Udźwig wynosi 26 t ,a wymiary ładowni to 18,5 x 3,0 x 3,4 m. Zasięg z 23-tonowym ładunkiem wynosi 2815 km / Zdjęcie: Embaer

 

List intencyjny z ws. zakupu brazylijskich samolotów został podpisany we wrześniu 2010. W 2011 portugalska spółka OGMA – Indústria Aeronáutica de Portugal została włączona do łańcucha poddostawców Embraer Defense & Security. Ministerstwo Obrony Portugalii zadeklarowało zakup wyżej wymienionej liczby samolotów w lipcu 2017. Partnerstwo przemysłowe pomiędzy Portugalią a Embraer ma przyczynić się do rozwoju lokalnego przemysłu lotniczego, generującego ponad 300 mln EUR (1,28 mld zł) eksportu rocznie i tysiące miejsc pracy dla wykwalifikowanych specjalistów.

W wojskach lotniczych Portugalii (Força Aérea Portuguesa), KC-390 zastąpią 5 samolotów Lockheed C-130H/C-130H-30 Hercules, użytkowanych przez 501. Eskadrę Bisontes w 6. bazie lotniczej w Montijo w dystrykcie Setúbal. Zadaniem utworzonej w 1977 eskadry jest prowadzenie operacji transportowych oraz poszukiwawczo-ratowniczych.

Opis
Jak dotąd wojska lotnicze Brazylii (Força Aérea Brasileira, FAB) zamówiły 28 seryjnych samolotów KC-390 (plus oba prototypy po odpowiednim doposażeniu), zarówno w konfiguracji transportowej, jak i powietrznej cysterny. Dowództwo chciałoby odebrać pierwszy samolot jeszcze w bieżącym roku. Wcześniej oczekiwano dostaw w 2018. Do pełnej certyfikacji wojskowej brakuje tylko zakończenia testów tankowania w powietrzu w roli cysterny, jak i samolotu pobierającego paliwo w locie. W maju 2019 na poligonie Yuma Proving Ground (YPG) w Arizonie przeprowadzono certyfikację zrzutu ładunków na spadochronie z niskiej wysokości (Testy KC-390 w USA, 2019-06-11).

Wśród zainteresowanych zakupem KC-390 państw należy wymienić Chile (6 samolotów), Kolumbię (12), Czechy (2) czy Argentynę (6). Rozmowy z Embaerem prowadziły także Zjednoczone Emiraty Arabskie i Peru, a samoloty zostały zaproponowane Nowej Zelandii i Kanadzie. Ostatecznie wojska lotnicze Nowej Zelandii (Royal New Zealand Air Force, RNZAF) otrzymają 5 C-130J-30 Super Hercules. Zakup 6 samolotów zadeklarowała również portugalska spółka SkyTech, a w 2016 KC-390 był brany pod uwagę w Niemczech jako alternatywa dla C-130J-30 Super Hercules (C-130J-30 i KC-130J dla Niemiec, 2018-05-09; Super Hercules dla Nowej Zelandii, 2019-06-11).

Z uwagi na parametry taktyczno-techniczne, KC-390 może być brany pod uwagę w dialogu technicznym na średni samolot transportowy o kryptonimie Drop dla Sił Powietrznych RP. Termin składania wniosków w tej sprawie minie 31 lipca 2019. Polska poszukuje następcy pięciu C-130E Hercules (Drop przesunięty, 2019-06-28).