20 września francuski koncern Airbus Helicopters otrzymał zamówienia od Tajlandii na cztery dodatkowe śmigłowce wielozadaniowe H225M Caracal. Dzięki temu flota wojsk lotniczych (Kong Thab Akat Thai, RTAF) zwiększy się w 2021 do dwunastu wiropłatów tego typu.

Siedem państw użytkuje blisko 90 śmigłowców H225M Caracal. Wkrótce do ich grona dołączą Singapur i Indie, a po zakończeniu śledztwa antykorupcyjnego, być może Kuwejt. /Zdjęcie: Airbus Helicopters

Siedem państw użytkuje blisko 90 śmigłowców H225M Caracal. Wkrótce do ich grona dołączą Singapur i Indie, a po zakończeniu śledztwa antykorupcyjnego, być może Kuwejt. /Zdjęcie: Airbus Helicopters

Śmigłowce zostaną wyposażone w pływaki awaryjne, liny do desantu i transportu, oświetlenie poszukiwawcze i głowice elektrooptyczne. Dołączą one do floty obecnie eksploatowanych sześciu H225M przeznaczonych do zadań bojowego poszukiwania i ratownictwa (CSAR), cywilnych misji poszukiwawczo-ratunkowych (SAR) i transportu żołnierzy.

Dwa ostatnie śmigłowce z pierwszego zamówienia zostaną dostarczone wojskom lotniczym Tajlandii do końca 2018. Nowy kontrakt obejmuje także wsparcie techniczne pracowników Airbusa na miejscu w Tajlandii (Śmigłowce Airbusa dla Ukrainy, 2018-03-25).

Zamówienie na francuskie wiropłaty w ramach pierwszej fazy oznaczone wówczas jako EC725, zostało złożone 18 września 2012. W międzyczasie, tj. 22 października 2014, złożono zamówienie w ramach drugiej fazy na dwa dodatkowe EC725, a także pięć lekkich śmigłowców wielozadaniowych EC645T2 (obecnie: H145M). 25 sierpnia 2015 nastąpiła realizacja pierwszej części dostaw, a 4 października 2016 złożono zamówienie w ramach trzeciej fazy na kolejne dwa śmigłowce H225M z planowaną dostawą w 2019. Francuskie wiropłaty zostały zamówione w celu zastąpienia blisko 50-letniej floty osiemnastu śmigłowców Bell UH-1H Iroquois, stosowanych do misji SAR i transportowych (Węgry zamówiły H145M, 2018-07-02).

Opis
Dwusilnikowy, 11-tonowy śmigłowiec H225M, wyposażony został w zmodernizowaną awionikę i elektronikę, a także czteroosiowy autopilot. Obecnie w służbie siedmiu państw (Brazylii, Francji, Indonezji, Kazachstanu, Malezji, Meksyku i Tajlandii) znajduje się już blisko 90 konstrukcji tego typu, które dotychczas wylatały ok. 100 700 godzin.

Nowymi użytkownikami H225M zostały w ostatnim czasie Singapur (umowę na 16 egzemplarzy dla wojsk lotniczych podpisano 7 listopada 2016) oraz Indie (finalizacja zakupu 14 śmigłowców dla Straży Wybrzeża trwa od września 2017). Z kolei w Kuwejcie trwa śledztwo korupcyjne w sprawie zakupu 30 wiropłatów 9 sierpnia 2016. Brazylia certyfikuje H225M do roli zwalczania okrętów nawodnych, z użyciem przeciwokrętowych pocisków rakietowych Exocet AM39 B2 Mod 2.