Przejdź do serwisu tematycznego

Wizualizacja tankowca nowej generacji Lockheed Martin

Skunk Works, biuro projektowe amerykańskiej spółki Lockheed Martin, za pośrednictwem magazynu Aviation Week ujawniło wizualizację bądź koncepcję tankowca nowej generacji o kryptonimie NGAS – wcześniej znanego jako KC-Z.

W poniedziałek, 13 maja 2024, Skunk Works, biuro projektowe amerykańskiej spółki Lockheed Martin, za pośrednictwem magazynu Aviation Week ujawniło wizualizację bądź koncepcję tankowca nowej generacji o kryptonimie NGAS (Next-Generation Air Refueling System) – wcześniej znanego jako KC-Z.

Grafika Lockheed Martin/Skunk Works via Aviation Week

31 stycznia 2023 Air Force Life Cycle Management Center Dowództwa Logistycznego USAF opublikowało zapytanie o informację (Request For Information, RFI) w programie NGAS z terminem składania wniosków do 2 marca. Dostawcy muszą dostarczyć demonstrator technologii do 2032. Oczekuje się, że około 2040 nowe wielozdaniowe samoloty transportowo-tankujące będą zastępować KC-46A Pegasus i starsze KC-135 Stratotanker. W międzyczasie będą one uzupełnione przez pomostowe tankowce o kryptonimie KC-Y – w ubiegłym roku USAF informowały o planie zakupu 75 egzemplarzy.

Na wizualizacji widzimy samolot wielkości C-130 Hercules, a więc mniejszy od tankowców które zastąpi. Wykorzystuje duże skrzydło typu lambda i podwójne, pochylone usterzenie ogonowe. Tankuje za pomocą przewodu sztywnego samolot wielozadaniowych Lockheed Martin F-35 Lightning II. Z boku kadłuba są dwa wloty powietrza, które znajdują się pod krawędzią skrzydeł i można przypuszczać, że płaskie dysze wylotowe.

Program NGAS, który wcześniej był oznaczony jako KC-Z, zakłada, że tankowce pozyskane w jego ramach będą działać najbliżej linii frontu spośród dotychczasowych samolotów.

To nie będzie jeden samolot. To system, więc nie będzie uniwersalny. Nie chcemy rozwijać floty, która musi działać w każdym środowisku zagrożenia – mówił 15 lutego br. gen. Mike Minihan, szef Dowództwa Lotnictwa Transportowego (AMC, Air Mobility Command) na łamach portalu Defense One.

Dlatego tankowce nowej generacji będą musiały dysponować cechami i rozwiązaniami, które zwiększą zdolności do przetrwania w obliczu zagrożeń ze strony przeciwnika, takimi jak otwarta architektura systemów, autonomizacja i systemy zarządzania walką.

Warto przypomnieć, że pomiędzy 9 a 13 stycznia 2017 podczas AIAA SciTech Forum w Reston, w stanie Wirginia, Lockheed Martin zaprezentował model powietrznej cysterny o zredukowanej sygnaturze radarowej ze skrzydłem rozmytym (BWB). W ubiegłym roku Lockheed Martin prezentował z kolei inną wizualizację. Dlatego mogą one być jedynie propozycjami, jednymi z wielu, jakie są rozpatrywane. Z kolei na tegorocznym AIAA SciTech Forum, konkurencyjna spółka Boeing zaprezentowała swoją koncepcję również ze skrzydłem rozmytym.

W 2020, ówczesna szefowa Dowództwa Lotnictwa Transportowego, gen. Jacqueline D. Van Ovost mówiła, że nadal trwa debata, czy ma to być samolot o obniżonej sygnaturze radarowej, załogowy czy bezzałogowy (autonomiczny), czy po prostu bardzo duża konstrukcja.

Tymczasem Departament Obrony USA jest zainteresowany niekonwencjonalnymi płatowcami. 16 sierpnia 2023 Departament Sił Powietrznych podpisał umowę o wartości 235 mln USD (963,15 mln zł) ze spółką (start-up) JetZero z Kalifornii na budowę pełnoskalowego demonstratora technologii samolotu ze skrzydłem rozmytym, który otrzyma oznaczenie XBW-1 i będzie bazował na firmowym projekcie Z-5.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X