12 lutego europejska spółka Airbus Space and Defence poinformowała, że nawiązano współpracę z wojskami lotniczymi Republiki Singapuru (Angkatan Udara Republik Singapura, AURS) w programie SMART MRTT. Inicjatywa przewiduje, że zostanie opracowana, certyfikowana i wdrożona funkcja automatycznego pobierania paliwa w powietrzu (Automatic Air-to-Air Refuelling, A3R), a także ulepszone rozwiązania obsługowe dla zamówionych przez Singapur samolotów transportowo-tankujących A330-200 MRTT (Multi Role Tanker Transport).

Singapurskie A330 MRTT będą dostarczać paliwo w locie samolotom wielozadaniowym F-15SG Strike Eagle i F-16C/D Block 52+, a w przyszłości również samolotom krótkiego startu i pionowego lądowania F-35B Lightning II / Zdjęcie: Airbus Space and Defence

Singapurskie A330 MRTT będą dostarczać paliwo w locie samolotom wielozadaniowym F-15SG Strike Eagle i F-16C/D Block 52+, a w przyszłości również samolotom krótkiego startu i pionowego lądowania F-35B Lightning II / Zdjęcie: Airbus Space and Defence

 

Dzięki tej współpracy Singapur stanie się kluczowym partnerem w programie nowych zdolności automatycznego tankowania w powietrzu. Zgodnie z umową jeden z A330-200 MRTT, należących do AURS weźmie udział w trwających pracach rozwojowych, kampanii prób w locie i końcowym etapie certyfikacji. Program prób w locie, który już się rozpoczął, ma zakończyć się certyfikacją w 2021 (A330 MRTT dla Luksemburga, 2020-01-10).

System automatycznego pobierania paliwa w powietrzu (A3R) został po raz pierwszy przetestowany 21 marca 2017. Paliwo przetaczano pomiędzy tankowcem A310 MRTT i myśliwcem wielozadaniowym F-16AM-20, należącym do portugalskich wojsk lotniczych (Força Aérea Portuguesa, FAP). Z kolei 12 lipca 2018 system po raz pierwszy wypróbowano pomiędzy dwoma dużymi samolotami-tankowcami: A310 MRTT i należącym do wojsk lotniczych Australii (Royal Australian Air Force, RAAF) KC-30A (A330 MRTT) (Automatyczne tankowanie KC-30A, 2018-07-14).

System A3R nie wymaga dodatkowego wyposażenia w samolocie pobierającym paliwo i ma na celu zmniejszenie obciążenia pracą operatora przewodu sztywnego służącego do podawania paliwa (ARO), poprawę bezpieczeństwa i optymalizację szybkości przetaczania paliwa podczas tankowania w powietrzu (AAR) w warunkach operacyjnych (Czechy w programie NATO MMF, 2019-10-26).

Gdy system A3R zostanie uruchomiony przez ARO, układ sterowania lotem przewodu sztywnego działa w sposób całkowicie zautomatyzowany i przesyła paliwo po zetknięciu z wlewem paliwa w samolocie je pobierającym. ARO monitoruje tę operację. W przypadku wystąpienia anomalii spowodowanej zmianami stateczności samolotu pobierającego paliwo lub awarii tankowca, system A3R może bezpiecznie odłączyć i odsunąć przewód sztywny. Piloci samolotów, zbliżająceych się do tankowca, odbierają wskazówki wizualne ze zautomatyzowanego układu oświetlenia (PDL). Umożliwia to bardziej skuteczne wykonywanie operacji, łatwiejsze podanie paliwa i minimalizuje czas połączenia z tankowcem (F-35B dla Singapuru, 2020-01-10).

Singapur wyraził zainteresowanie zakupem europejskich tankowców w lutym 2012. W przetargu na sześć samolotów brał udział także Boeing, oferujący nowy model KC-46A Pegasus. Ostatecznie, 7 marca 2014 wybrano samoloty Airbusa, które zastąpią cztery 50-letnie KC-135R Stratotanker i uzupełnią flotę pięciu KC-130B/H Hercules. Pierwszy z zamówionych MRTT został odebrany 14 sierpnia 2018 (Singapur odebrał A330 MRTT, 2018-09-04).