13 grudnia Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) podpisał umowę z koncernem Airbus Helicopters na dostawę 7 lekkich śmigłowców transportowych i poszukiwawczo-ratowniczych H145 LUH SAR (Light Utility Helicopter Search and Rescue).

Lekkie śmigłowce transportowe i poszukiwawczo-ratownicze H145 LUH SAR uzupełnią zmilitaryzowane H145M, pełniące rolę lekkich śmigłowców wsparcia sił specjalnych. /Zdjęcie: Airbus Helicopters

Lekkie śmigłowce transportowe i poszukiwawczo-ratownicze H145 LUH SAR uzupełnią zmilitaryzowane H145M, pełniące rolę lekkich śmigłowców wsparcia sił specjalnych. /Zdjęcie: Airbus Helicopters

Śmigłowce będą zastępować w wyżej wymienionych zadaniach przestarzałe Bell UH-1D Huey, które wprowadzono do służby na początku lat 1970. Dostawa H145 odbędzie się w 2020, a wiropłaty będą stacjonować w Niederstetten, Holzdorf i Nörvenich. Oprócz nich, niemiecki użytkownik otrzyma głowicę optoelektroniczną o wysokiej rozdzielczości Wescam MX15, wciągarkę, szperacz, pełne wyposażenie medyczne, lokalizator nadajników ratunkowych, a także hak podkadłubowy, na którym oprócz ładunku będzie można przenosić zbiornik wody do gaszenia pożarów.

Airbus Helicopters będzie odpowiedzialny za wsparcie logistyczne, naprawę i konserwację śmigłowców. Od 2015 Bundeswehra jest użytkownikiem 15 zmilitaryzowanych H145M, pełniących rolę lekkich śmigłowców wsparcia sił specjalnych, dzięki systemowi uzbrojenia HForce. Wiropłaty stacjonują w Laupheim, w kraju związkowym Badenia-Wirtembergia i są przypisane do 64. Eskadry Śmigłowców (Hubschraubergeschwader 64). Ponadto, niemieccy piloci przechodzą szkolenia na H135 (Ciężki śmigłowiec z Europy?, 2018-11-09).

H145 LUH SAR będą zastępować w linii przestarzałe Bell UH-1D Huey, wyprodukowane na licencji przez spółkę Dornier i wprowadzone do linii na początku lat 1970. /Zdjęcie: Bomberpilot

H145 LUH SAR będą zastępować w linii przestarzałe Bell UH-1D Huey, wyprodukowane na licencji przez spółkę Dornier i wprowadzone do linii na początku lat 1970. /Zdjęcie: Bomberpilot

Napędzane dwoma silnikami turbowałowymi Safran Arriel 2E o maksymalnej mocy skokowej 1072 KM każdy są w pełni sterowane cyfrowo za pomocą systemu FADEC. Zostały wyposażone w cyfrową awionikę Helionix, w tym 4-osiowego autopilota. Śmigłowce H145M zostały dotąd zamówione także przez Serbię, Węgry, Luksemburg i Tajlandię. Gotowość operacyjna wiropłatów przekracza 95%. Warto zauważyć, że wcześniejsze oznaczenie to EC645 T2, z kolei użytkowany przez US Army, UH-72A Lakota, to zmilitaryzowana wersja EC145 T1, na podstawie której opracowano H145 (Pierwsze H145M dla Serbii, 2018-11-27; Węgry zamówiły H145M, 2018-07-02).

H145 LUH SAR trafią na wyposażenie lotnictwa wojsk lądowych (Heeresfliegertruppe), które oprócz przestarzałych UH-1D Huey, wyprodukowanych na licencji przez spółkę Dornier w łącznej liczbie 352 w latach 1967-1981 do różnych zadań, i szkolnych H135, użytkują transportowe NHI NH90 TTH i szturmowo-eskortowe EC665 Tiger UHT. Zgodnie z porozumieniem pomiędzy Bundeswehrą a Federalnym Ministerstwem Transportu, siły zbrojne są także odpowiedzialne za całokształt powietrznych misji poszukiwawczo-ratowniczych na terytorium kraju (Airbus w programie Tiger Mk III, 2018-10-01).