W środę, 8 maja 2024, malezyjska straż wybrzeża (Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia – APMM lub Malaysian Maritime Enforcement Agency – MMEA) poinformowała na swoim profilu na Facebooku o podpisaniu protokołu ustaleń (Memorandum of Understandinds, MoU) pomiędzy Ministerstwem Spraw Wewnętrznych Malezji a spółką Galaxy Aerospace Malaysia (M) Sdn Bhd w sprawie dostawy 4 dwusilnikowych śmigłowców wielozadaniowych Leonardo AgustaWestland AW189 dla tej formacji.
Zdjęcie: Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia
Porozumienie podpisali sekretarz generalny w MSW Malezji, Datuka Haji Ruji bin Haji Ubi i dyrektor zarządzający Galaxy Aerospace (Malaysia) Sdn. Bhd, Shamsul Kamar Samsuddin. W ceremonii uczestniczyli także minister spraw wewnętrznych Datuk Seri Saifuddin Nasution bin Ismail, wiceminister spraw wewnętrznych dr Shamsul Anuar Nasarah, a także zastępca sekretarza generalnego w MSW, dr Abdul Gapar bin Abu Bakr.
Dokument sygnowano podczas połączonej konferencji obronnej DSA 2024 (Defence Services Asia Exhibition & Conference) z międzynarodową wystawą NATSEC Asia 2024 (International Exhibition on National Security for Asia, które odbyłby się pomiędzy 6 a 9 maja w centrum wystawienniczym MITEC (Malaysia International Trade and Exhibition Centre) w Kuala Lumpur.
Pełniący obowiązki dyrektora generalnego malezyjskiej straży wybrzeża, wiceadm. Datuk Saiful Lizan bin Ibrahim, powiedział, że nabycie śmigłowców AW189 ma zaspokoić potrzeby w zakresie poprawy szerszego monitorowania z powietrza, a także prowadzenia długotrwałych i długodystansowych operacji Carilamat (jak lokalnie określa się misje poszukiwawczo-ratownicze SAR).
Wyjaśnił, że zadania to realizuje obecnie sześć statków powietrznych, w tym dwa śmigłowce AW139, trzy śmigłowce AS365 N3 Dauphin i samolot gaśniczy Bombardier CL-415 MP (w ub. r. utracono w wypadku jeden AW139 o nr M72-01). Stacjonują w porcie lotniczym Kuala Lumpur-Sułtan Abdul Aziz Szach.
Wiceadm. Datuk Saiful wyjaśnił, że zdecydowano się na zakup śmigłowców o wartości prawie 530 mln MYR (444,84 mln zł) produkcji Leonardo Helicopters, ponieważ główne silniki umożliwiają pracę bez oleju napędowego przez 50 minut (w sytuacji awaryjnej) oraz dysponuje on dodatkowym zespołem prądotwórczym.
Następnie wyjaśnił, że AW189 jest śmigłowcem kategorii superśredniej odnoszącym największe sukcesy na świecie pod względem wielkości rynku, liczby operatorów, a także możliwości wykonywania różnych zadań, w tym SAR, pomocy w przypadku katastrof, gaszenia pożarów, egzekucji prawa i w energetyce.
Wcześniej Datuk Saiful poinformował, że APMM spodziewa dostaw śmigłowców w latach 2025/2026, które trafią do Sandakan w Sabah, na północno-wschodnim wybrzeżu Borneo.
AW189 jest cywilnym wariantem śmigłowca AW149, który może zabrać na pokład 19 osób przy zasięgu lotu 900 km. Został wprowadzony na rynek w lutym 2014 i jak dotąd Leonardo Helicopters dostarczyła ponad 80 egzemplarzy (z ponad 100 zamówionych) do użytkowników cywilnych i rządowych w 13 państwach: Australii, Danii, Chinach, Indonezji, Włoszech, Japonii, Irlandii, Malezji, Królestwie Niderlandów, Nigerii, Katarze, Rosji, Korei Płd., Zjednoczonych Emiratach Arabskich, USA, Tajlandii, Wielkiej Brytanii i Wietnamie. Jedynymi użytkownikami wojskowymi będą Egipt i Nigeria. W Malezji wiropłaty te w grudniu 2018 trafiły do Departamentu Pożarniczego i Ratowniczego Malezji (Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia, JBPM), a spółka Weststar Aviation zamówiła dwa egzemplarze.
Część komponentów AW189 jest produkowanych w WSK PZL-Świdnik.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.