6 stycznia amerykańska spółka Lockheed Martin poinformowała o podpisaniu pięciu umów o łącznej wartości 2,347 mld USD (8,94 mld zł) z Departamentem Obrony USA na wsparcie i produkcję związaną z programem F-35 Joint Strike Fighter (JSF).
Lockheed Martin podpisał z amerykańskim Departamentem Obrony pięć umów dotyczących programu F-35 JSF o łącznej wartości prawie 2,35 mld dolarów / Zdjęcie: Lockheed Martin
Umowy zostały podpisane pomiędzy 27 a 30 grudnia, a komunikat Departamentu Obrony w tej sprawie został opublikowany 31 grudnia. Największą umową, której bezpośrednim zleceniodawcą jest dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command) z NAS Patuxent River w stanie Maryland, ma wartość 1 926 811 724 USD (7,34 mld zł). Podpisany 30 grudnia dokument dotyczy realizacji usług wsparcia logistycznego i wsparcia producenta w zakresie szkoleń dla wszystkich operacyjnych samolotów F-35 (ok. 490 egzemplarzy wszystkich użytkowników na świecie) w roku fiskalnym 2020 (Więcej F-35 w 2019, 2019-12-31).
Druga umowa, również zawarta 30 grudnia z NAVAIR, o wartości 172 210 000 USD (656,31 mln zł) dotyczy zakupu części i komponentów do rozpoczęcia produkcji 28 samolotów F-35 w ramach 15. serii produkcyjnej. Samoloty trafią do amerykańskiej Marynarki Wojennej (US Navy) i Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC), a więc będą to prawdopodobnie warianty F-35B i C. Umowa obowiązuje do grudnia 2023 (Trzynasta seria F-35, 2019-10-29).
Trzecia, o wartości prawie 99 mln USD (377,3 mln zł) dotyczy rozpoczęcia prac integracyjnych elektrooptycznego systemu nowej generacji EODAS (Next-Generation Electro-Optical Distributed Aperture System) z F-35. Podwykonawcą umowy będzie spółka Raytheon, która dostarczy zewnętrzne czujniki optoelektroniczne i wyświetlacze nahełmowe do samolotów z 15. serii produkcyjnej. Prace będą realizowane do lipca 2022. EODAS będzie instalowany zamiast obecnie stosowanego w starszych samolotach systemu AN/AAQ-37 DAS (Distributed Aperture System), który przenosi obraz sytuacji taktycznej wokół nich na wyświetlacz nahełmowy HMDS Gen III (Helmet Mounted Display System). Northrop Grumman, który był dotąd dostawcą AN/AAQ-37 DAS zrezygnował z udziału w opracowaniu systemu jeszcze w 2018.
Czwarta umowa, o wartości prawie 82 mln USD (312,51 mln zł) jest kolejną transzą funduszy na rozwój oprogramowania Block 4. Środki te pozwolą na rozpoczęcie prób w locie samolotów wyposażonych w najnowsze oprogramowanie do czerwca 2022. Oprogramowanie Block 4 będzie wdrażane w ciągu następnej dekady. Wraz z pakietem Tech Refresh 3 ze zaktualizowanym zintegrowanym procesorem rdzeniowym i panoramicznym wyświetlaczem w kabinie, będzie ono integrowane z samolotami 15. serii produkcyjnej. Warto dodać w tym miejscu, że samoloty z oprogramowaniem Block 4 zostały zaoferowane Polsce, zgodnie z informacjami Ministerstwa Obrony Narodowej (Zgoda USA na F-35A do Polski, 2019-09-11).
Piąta, jest w zasadzie modyfikacją do wcześniej już podpisanego kontraktu. Ma wartość 68 mln USD (259,16 mln zł) i dotyczy wsparcia eksploatacji samolotów F-35, użytkowanych przez siły zbrojne USA, w szczególności identyfikacji i rozwiązywania potencjalnych problemów technicznych. Prace będą realizowane w Fort Worth w Teksasie z terminem do czerwca 2024.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.