10 października południowokoreańska agencja DAPA (Defense Acquisition Program Administration) poinformowała o planach zakupu 20 samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35 Lightning II w ramach drugiego etapu programu F-X III.

1 października w czasie Dnia sił zbrojnych Republiki Korei po raz pierwszy zaprezentowano koreańskie F-35A. Do tej pory Koreańczycy odebrali 8 samolotów, do końca 2019 roku otrzymają dalsze pięć / Zdjęcie: DAPA

1 października w czasie Dnia sił zbrojnych Republiki Korei po raz pierwszy zaprezentowano koreańskie F-35A. Do tej pory Koreańczycy odebrali 8 samolotów, do końca 2019 roku otrzymają dalsze pięć / Zdjęcie: DAPA

Jak dotąd władze w Seulu zamówiły 40 F-35A w 2014 za 6,4 mld USD (25,1 mld zł). Wartość nowego zamówienia w ramach aneksu z grudnia 2017 szacowana jest na 3,3 mld USD (12,9 mld zł). Odrzucono tym samym możliwość dokupienia dalszych 60 F-15SE Silent Eagle za 7,7 mld USD (29,55 mld zł).

Dostawy pierwszych zamówionych F-35 rozpoczęły się w marcu 2019 (F-35A w Korei, 2019-04-01). Do końca 2019 pojawi się ich w Korei trzynaście, wcześniej zakładano odbiór 10. Drugi etap programu F-X III ma rozpocząć się w 2021 i zakończyć pięć lat później.

Korea Południowa nie poinformowała, jaką wersję myśliwca wybrano. Brano bowiem pod uwagę zakup odmiany krótkiego startu i pionowego lądowania F-35B (F-35B dla Korei?, 2018-08-21). Koreańczycy chcieli dostosować do przenoszenia tych samolotów dwa okręty desantowe typu Dokdo o wyporności 18,8 tys. t. Planowali też budowę nowego okrętu-doku o wyporności 30 tys. ton (Korea zbuduje duży okręt desantowy, 2019-07-23).

Źródła w Ministerstwie Obrony Republiki Korei informowały, że instytut KIDA (Korean Insitute of Defence Analyses) zakończył analizę dotyczącą zakupu dodatkowych F-35. Rekomendują zamówienie klasycznej odmiany samolotu, w miejscu znacznie droższej odmiany pionowego lądowania. Perspektywa dostosowania do F-35B okrętów desantowych jest nadal odległa.

Koreańsko-indonezyjski KF-X
Korea Południowa rozpoczęła budowę pierwszego prototypu koreańsko-indonezyjskiego samolotu wielozadaniowego nowej generacji KF-X. 24-26 września zakończono krytyczny przegląd projektu obejmujący sprawdzenie 390 elementów konstrukcyjnych i ich zgodności. Prototyp KF-X zostanie zaprezentowany w pierwszej połowie 2021, oblot ma nastąpić rok później. Planowane rozpoczęcie produkcji samolotu to rok 2026 (Projekt KF-X ujawniony, 2018-07-03).