29 czerwca 2018 południowokoreańska agencja ds. zakupów wojskowych DAPA (Defense Acquisition Program Administration), po prawie 30 miesiącach prac, ujawniła wstępny projekt myśliwca 5. generacji KF-X, opracowany przez korporację Korea Aerospace Industries (KAI).

Projekt KF-X do złudzenia przypomina amerykańskie myśliwce 5. generacji F-22A Raptor i F-35 Lightning II

Projekt KF-X do złudzenia przypomina amerykańskie myśliwce 5. generacji F-22A Raptor i F-35 Lightning II

Zakończono tym samym etap PDR (Preliminary Design Review), rozpoczęty w styczniu 2016 i rozpoczęto krytyczny przegląd projektu (Critical Design Review, CDR) samolotu bojowego nowej generacji. Niemal równolegle, pomiędzy 26 a 28 czerwca, zakończono etap PDR w programie jednostek napędowych generacji 4.5, przeznaczonych dla KF-X (Korean Fighter Experimental).

31 maja poinformowano o zakończeniu wstępnego projektu stacji radiolokacyjnej z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA). Powstaje ona we współpracy Hanwha Systems i izraelskim Elta Systems. Ostateczny projekt samolotu ma powstać do września 2019, po czym rozpocznie się produkcja prototypów

Na grafice ujawniono konfigurację uzbrojenia, złożoną m.in. z czterech pocisków powietrze-powietrze dalekiego zasięgu MBDA Meteor, znajdujących się pod kadłubem oraz dwóch pocisków powietrze-powietrze krótkiego zasięgu Diehl IRIS-T pod skrzydłami. Widać także zasobnik celowniczy, podwieszane zbiorniki paliwa i bomby GBU-31 JDAM / Grafiki: KAI

Na grafice ujawniono konfigurację uzbrojenia, złożoną m.in. z czterech pocisków powietrze-powietrze dalekiego zasięgu MBDA Meteor, znajdujących się pod kadłubem oraz dwóch pocisków powietrze-powietrze krótkiego zasięgu Diehl IRIS-T pod skrzydłami. Widać także zasobnik celowniczy, podwieszane zbiorniki paliwa i bomby GBU-31 JDAM / Grafiki: KAI

Ujawniony projekt o kryptonimie C-109 został zatwierdzony po pomyślnym ukończeniu testów w tunelu aerodynamicznym i analizie obliczeniowej mechaniki płynów. Wcześniej rozpatrywano projekty oznaczone KFX-E, C103, C105 i C107. Co ciekawe, nowy model otrzymał europejskie uzbrojenie rakietowe klasy powietrze-powietrze, MBDA Meteor i Diehl IRIS-T. Według ekspertów oznacza to możliwą rezygnację z przenoszenia uzbrojenia amerykańskiego. Brak bowiem zgody Departamentu Obrony na eksport pocisków rakietowych AIM-9X Sidewinder i AIM-120 AMRAAM, które pierwotnie planowano zintegrować. Agencja DAPA pozostaje jednak otwarta w tej kwestii z uwagi na wyższe koszty pozyskania europejskiego uzbrojenia i łatwość integracji amerykańskich pocisków. (P-8A Poseidon dla Korei, 2018-06-27, SW-4 dla Korei?, 2018-06-20).

Przed rozpoczęciem etapu PDR, program KF-X był zagrożony ze względu na brak akceptacji Kongresu USA na eksport 4 kluczowych z 25 technologii, tj. radaru AESA, czujnika termolokacyjnego (IRST), zasobnika celowniczego z wyposażeniem optoelektronicznym i układu zakłócającego, działającego w paśmie fal radiowych. W związku z powyższym, Koreańczycy rozpoczęli rozmowy na temat współpracy z podmiotami branży obronnej z Wielkiej Brytanii, Izraela i Szwecji (Hybryda F-22 i F-35 dla programu F-3?, 2018-04-21, Porozumienie TAI z ASELSAN ws. TF-X, 2018-04-30).

Program KF-X jest realizowany przez związaną z DAPA, Agencję Do Spraw Obronnych ADD (Agency for Defense Development) i korporację KAI, a także w 20% współfinansowany przez Indonezję, która zadeklarowała zakup nawet 80 samolotów (wojska lotnicze Republiki Korei chcą pozyskać 120 egzemplarzy, równolegle z F-35A Lightning II, zastępując F-4D/E Phantom II i F-5E/F Tiger II). 1 maja 2018 poinformowano jednak, że rząd w Dżakarcie chce renegocjować warunki umowy z listopada 2015. Koszt realizacji programu jest oceniany na 7,4 mld USD (27,71 mld zł). Oblot prototypu zaplanowano na 2022, a próby odbiorcze zakończą się w 2026.