19 listopada amerykańska Agencja ds. Współpracy Obronnej (DSCA) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na ewentualną sprzedaż Agencji Wsparcia i Zamówień NATO (NSPA, NATO Support and Procurement Agency) kolejnej partii precyzyjnej amunicji lotniczej. Uzbrojenie trafi m.in. do Polski w razie potrzeby operacyjnej.

Zakup zestawów naprowadzania i kontroli, zapalników, czujników i innego wyposażenia pozwoli na konwersję bomb BLU-109, Mk 82 i Mk 83 do roli precyzyjnej amunicji lotniczej. /Zdjęcie: USAF

Zakup zestawów naprowadzania i kontroli, zapalników, czujników i innego wyposażenia pozwoli na konwersję bomb BLU-109, Mk 82 i Mk 83 do roli precyzyjnej amunicji lotniczej. /Zdjęcie: USAF

Wymagana certyfikacja, informująca Kongres o ewentualnym kontrakcie międzyrządowym została wydana 16 listopada. Szacowana, maksymalna wartość ewentualnego kontraktu wyniesie 320,5 mln USD (1,213 mld zł). Uzbrojenie trafi do magazynów NATO na potrzeby (w razie konieczności) sił zbrojnych Belgii, Czech, Danii, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Norwegii, Portugalii, Polski, Wielkiej Brytanii, Węgier, a także nie będącej w NATO Finlandii. Pierwsza partia, na podstawie umowy z 15 grudnia 2016, trafiła do Belgii i Danii 22 sierpnia 2018 (Amerykańska amunicja dla NATO, 2018-08-28).

Kolejny pakiet obejmuje 500 zestawów naprowadzania (JDAM, Joint Direct Attack Munition) KMU-556 F/B i 40 KMU-557 F/B do zestawów GBU-31 z 907-kg bombami BLU-109, 1500 zestawów KMU-572 F/B do zestawów GBU-38 z 227-kg bombami Mk 82, 1000 MAU 210 F/B ECCG do zestawów GBU-48 Enahnced Paveway II z 454-kg bombami Mk 83, 300 MAU 210 E/B ECCG i 300 MXU-650K/B AFG do GBU-49 Enhanced Paveway II z 227-kg bombami Mk 82, 1025 MAU-209 C/B lub MAU 169 L/B i 1025 MXU-650 K/B AFG do GBU-12 Paveway II z Mk 82 oraz 4365 programowalnych zapalników FMU-152 A/B. Zamówiono też laserowe układy naprowadzania DSU-38A/B, czujniki zbliżeniowe DSU-33D/B i pakiet bezprzewodowego interfejsu awioniki WIPAK do GBU-48, usługi naprawczo-serwisowe, transportowe, inżynieryjne i inne usługi programu wsparcia.

Inicjatywa wspólnego zakupu amunicji lotniczej pojawiła się na szczycie NATO w Newport w Walii 4-5 września 2014 i wynikała z problemu niskich rezerw amunicji, zauważonego podczas interwencji zbrojnej Sojuszu w Libii pomiędzy marcem, a październikiem 2011. Trwa opracowywanie strategii analogicznego zakupu dla wojsk lądowych i marynarek wojennych NATO (Największy transport amunicji do Ramstein, 2018-10-30).