9 stycznia amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departament Stanu USA na sprzedaż maksymalnie 12 samolotów krótkiego startu i pionowego lądowania (Short Takeoff and Vertical Landing, STOVL) Lockheed Martin F-35B Lightning II do Singapuru. Maksymalna, szacowana wartość samolotów wraz z pakietem wyposażenia i wsparcia wynosi 2,75 mld USD (10,52 mld zł) (Pięć umów na wsparcie F-35, 2020-01-07).

Wojska lotnicze Republiki Singapuru planują zakup nawet 100 samolotów F-35B, czyli w wersji krótkiego startu i pionowego lądowania. Dzięki temu państwo to stanie się trzecim użytkownikiem tej wersji po USA, Wielkiej Brytanii i Włoszech. W 2015 z ich zakupu zrezygnowała Australia na rzecz F-35A / Zdjęcie: Korpus Piechoty Morskiej

Wojska lotnicze Republiki Singapuru planują zakup nawet 100 samolotów F-35B, czyli w wersji krótkiego startu i pionowego lądowania. Dzięki temu państwo to stanie się trzecim użytkownikiem tej wersji po USA, Wielkiej Brytanii i Włoszech. W 2015 z ich zakupu zrezygnowała Australia na rzecz F-35A / Zdjęcie: Korpus Piechoty Morskiej

 

Ministerstwo Obrony Singapuru wnioskowało o sprzedaż 4 samolotów w ramach zamówienia podstawowego oraz 8 w ramach opcji. Oprócz tego wnioskowano o sprzedaż 13 silników turbowentylatorowych Pratt & Whitney F135-PW-600 (w tym jeden na części), systemów walki elektronicznej, dowodzenia, kontroli i komunikacji, komputerów pokładowych, systemów nawigacji i identyfikacji (C4I/CNI), globalnego systemu wsparcia autonomicznej logistyki (ALGS), systemu informatycznego autonomicznej logistyki (ALIS), pełnego systemu treningowego, systemów uzbrojenia, systemu flar antyrakietowych i innych podsystemów, funkcji i możliwości (Więcej F-35 w 2019, 2019-12-31).

Oprócz tego wnioskowano o dostęp do centrum przeprogramowania, pakiet logistyczny, system tworzenia i integracji oprogramowania, usługę przetransportowania samolotów z linii produkcyjnej (Final Assembly and Check-Out, FACO) w Forth Worth (Teksas) do ośrodka szkolenia na terytorium kontynentalnych Stanów Zjednoczonych (prawdopodobnie do bazy lotniczej Luke w Arizonie, gdzie mieści się międzynarodowy ośrodek szkoleniowy programu F-35 JSF). Singapurczycy wnioskowali także o części zamienne i naprawcze, wyposażenie wsparcia, narzędzia i sprzęt testowy, publikacje i dokumenty techniczne, sprzęt do szkolenia oraz szkolenie personelu i inne powiązane elementy logistyki i wsparcia programu.

Analiza
Decyzja o wyborze F-35 została upubliczniona przez Ministerstwo Obrony Singapuru 18 stycznia 2019. Samolot był rekomendowany przez dowództwo wojsk lotniczych (Angkatan Udara Republik Singapura, AURS) i agencję DSTA (Defence Science and Technology Agency) na następcę myśliwców wielozadaniowych F-16C/D Block 52+, które zostaną wycofane po 2030. Zdecydowano o zakupie niewielkiej partii samolotów F-35 w celach testowych, po czym nastąpi ewentualna decyzja o dokupieniu kolejnych. Jeśli zostana ocenione pozytywnie, docelowo Singapur może kupić nawet 100 F-35(Singapur zdecydowany na F-35?, 2019-01-19).

W lutym 2003 Singapur dołączył do programu F-35 JSF jako partner poziomu SCP (Security Co-operation Participant). Makieta F-35 została zaprezentowana podczas pokazów lotniczych Singapore Airshow 2004 / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Singapuru

W lutym 2003 Singapur dołączył do programu F-35 JSF jako partner poziomu SCP (Security Co-operation Participant). Makieta F-35 została zaprezentowana podczas pokazów lotniczych Singapore Airshow 2004 / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Singapuru

Singapur zamierza wykorzystywać F-35B do operowania z drogowych odcinków lotniskowych o długości do 2400 m. Droga startu dla tej wersji to maksymalnie 168 m. Wybór tego wariantu potwierdzono oficjalnie w lipcu 2013. Singapur rozważał też dostosowanie pięciu 141-metrowych okrętów desantowych typu Endurance do przenoszenia F-35B. Jednak te mają zostać po 2020 zastąpione przez jednostki wielozadaniowe typu Joint Multi Mission Ship, a więc na długo przed wejściem nowych samolotów do linii.

Pod koniec 2013 władze Singapuru oświadczyły, że ewentualny zakup F-35 został odłożony w czasie, a Ministerstwo Obrony skupi się na modernizacji MLU (Mid-Life Upgrade) 60 samolotów F-16C/D. Wyceniono to na maksymalnie 2,4 mld USD (9,03 mld zł). W sierpniu 2016 agencja prasowa Bloomberg informowała jednak, że Singapur około 2022 złoży zamówienie na cztery F-35 z opcją na zakup ośmiu kolejnych.