3 marca amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu na ewentualny eksport ośmiu samolotów tankująco-transportowych Boeing KC-46A Pegasus do Izraela. Maksymalna, szacowana wartość wraz z pakietem wyposażenia to 2,4 mld USD (9,31 mld zł). Ministerstwo Obrony Izraela wystosowało zapytanie o informację (Letter of Request, LoR) w tej sprawie 16 maja 2019 (KC-46A dla Izraela, 2019-07-15).

Jeśli transakcja dojdzie do skutku, Korpus Powietrzny Izraela (Chel Ha-Awir) stanie się trzecim po Siłach Powietrznych USA i Siłach Obronnych Japonii użytkownikiem samolotów tankująco-transportowych Boeing KC-46A Pegasus. Kolejnym zainteresowanym państwem są Zjednoczone Emiraty Arabskie, a wcześniej zakup rozważały Indie, Indonezja, Kanada, Katar i Norwegia. Na rynkach międzynarodowych konstrukcja Boeinga konkuruje z A330-200 MRTT (Multi Role Tanker Transport) oferowanym przez Airbusa / Zdjęcie: Boeing

Jeśli transakcja dojdzie do skutku, Korpus Powietrzny Izraela (Chel Ha-Awir) stanie się trzecim po Siłach Powietrznych USA i Siłach Obronnych Japonii użytkownikiem samolotów tankująco-transportowych Boeing KC-46A Pegasus. Kolejnym zainteresowanym państwem są Zjednoczone Emiraty Arabskie, a wcześniej zakup rozważały Indie, Indonezja, Kanada, Katar i Norwegia. Na rynkach międzynarodowych konstrukcja Boeinga konkuruje z A330-200 MRTT (Multi Role Tanker Transport) oferowanym przez Airbusa / Zdjęcie: Boeing

Zgodnie z opublikowaną informacją, oprócz samych samolotów, Izrael wnioskował także o sprzedaż 17 silników turbowentylatorowych Pratt & Whitney PW4062 (z serii PW4000-94), 18 odbiorników nawigacji satelitarnej MAGR 2000-GPS (Miniature Airborne GPS Receiver) z wbudowanym modułem kryptograficznym SAASM (Selective Availability Anti-spoofing Module), radiostacje AN/ARC-210 U/VHF i układy identyfikacji swój-obcy APX-119.

Pozostałe elementy pakietu wsparcia to części zamienne i naprawcze, materiały eksploatacyjne, sprzęt pomocniczy, dane techniczne, propozycje zmian inżynieryjnych, publikacje, usługi przedstawicieli serwisu terenowego (FSR), sprzęt szkoleniowy, usługi personelu technicznego i logistycznego wykonawcy, wsparcie rządu USA, instalacja podsystemów Grupy A i B, próby w locie i certyfikacja oraz inne powiązane elementy wsparcia logistycznego i szkolenia.

Analiza
Zakup samolotów zostanie zrealizowany prawdopodobnie procedurą Foreign Military Financing (FMF) i zostanie współfinansowany w ramach amerykańskiego funduszu pomocowego o wartości 38 mld USD (142,5 mld zł) na lata 2018-2028. Pierwsze informacje o kolejnej próbie zakupu następców kłopotliwej floty siedmiu tankowców Boeing 707-3J6B(KC) Re’em pojawiły się 26 lipca 2018. Ponadto, nowe samoloty odciążą w niektórych misjach cztery mniejsze KC-130H Karnaf (Modernizacja izraelskiego lotnictwa, 2018-07-30).

Wybór KC-46A wynika także z braku zgody Boeinga dla spółki Bedek Aviation Group (będącej częścią Israel Aerospace Industries) na zmodyfikowanie używanych B767 do roli latających tankowców, gdyż takie wariant rozważało Ministerstwo Obrony Izraela. Wyceniono takie prace na ok. 150 mln USD (582 mln zł) za jeden samolot, a więc znacznie mniej, niż za fabrycznie nowe KC-46A.

Podpisania umowy należy oczekiwać po ogłoszeniu wyników wyborów do Knesetu, które odbyły się 2 marca (nieoficjalnie, według wstępnych wyników stanowisko premiera zachowa Benjamin Natenjahu). Z powodu trwającego od roku politycznego kryzysu w Izraelu, w ostatnim czasie zrezygnowano z zakupu 12-14 zmiennowirnikowców Bell-Boeing CV-22 Osprey Izrael rezygnuje z V-22?, 2020-02-17).