22 sierpnia portal branżowy FlightGlobal poinformował, że amerykański koncern Northrop Grumman planuje ponad dwukrotne zwiększenie tempa produkcji autonomicznych bezzałogowych statków latających (bsl) dużej długotrwałości lotu (High-Altitude Long Endurance, HALE) typu RQ-4 Global Hawk i ich pochodnych MQ-4 Triton. Produkcja wzrośnie z 5 do nawet 12 bsl rocznie.

RQ-4 został opracowany przez Ryan Aeronautical (będący obecnie częścią Northrop Grumman) w ramach programu Tier II+. Bsl ma 14,5 m długości, 39,9 m rozpiętości skrzydeł, 4,7 m wysokości i masę 14,63 t. Pojedynczy silnik turboodrzutowy dwuprzepływowy Rolls-Royce AE 3007 o ciągu 28,89–39,66 kN zapewnia prędkość maksymalną 575 km/h i pułap praktyczny 18 288 m. Zasięg maksymalny lotu wynosi 15 186 km / Zdjęcie: Northrop Grumman

RQ-4 został opracowany przez Ryan Aeronautical (będący obecnie częścią Northrop Grumman) w ramach programu Tier II+. Bsl ma 14,5 m długości, 39,9 m rozpiętości skrzydeł, 4,7 m wysokości i masę 14,63 t. Pojedynczy silnik turboodrzutowy dwuprzepływowy Rolls-Royce AE 3007 o ciągu 28,89–39,66 kN zapewnia prędkość maksymalną 575 km/h i pułap praktyczny 18 288 m. Zasięg maksymalny lotu wynosi 15 186 km / Zdjęcie: Northrop Grumman

Montaż końcowy RQ-4 i MQ-4 jest realizowany w zakładach nr 7 w Palmdale w Kalifornii. Kolejną lokalizacją, w której rozpoczną się prace 26 sierpnia, będzie hangar na terenie ośrodka Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (US Air Force, USAF) Plant 42, również w Palmdale. Budynek o łącznej powierzchni 32 516 m kw został dostosowany do montażu bezzałogowców. Wcześniej znajdowała się tam linia produkcyjna lekkich myśliwców F-5A/B Freedom Fighter i F-5E/F Tiger II. Warto dodać, że na terenie Plant 42 trwa również budowa nowego bombowca strategicznego B-21 Raider, który według najnowszych planów ma wzbić się w powietrze w grudniu 2021 (Projekt bombowca B-21 zatwierdzony, 2018-12-10).

Dotąd koncern mógł budować od 3 do maksymalnie 5  RQ-4/MQ-4 rocznie. Budowa jednego bsl trwa od 162 do 174 dni, z czego przez 150 dni budowany jest kadłub w Moss Point w stanie Missisipi. Montaż końcowy w zakładach nr 7 trwa od 12 do 24 dni. Zwiększenie mocy produkcyjnych ma związek ze wzrostem zainteresowania zakupem tych bsl przez klientów zagranicznych i spodziewane kolejne zamówienia.

Obecnie koncern realizuje zamówienia dla rodzimych odbiorców – USAF (wersje EQ-4B i RQ-4B Block 20), a także marynarki wojennej (US Navy), która 31 maja 2018 wprowadziła do służby morski wariant MQ-4C Triton w ramach 19. Eskadry Bezzałogowców Patrolowych Big Red. Ostatni z 45 zamówionych RQ-4B dla USAF został dostarczony w marcu 2019. US Navy zaplanowała zakupić 70 MQ-4C, ale jeden z nich został zestrzelony przez Iran 20 czerwca 2019 (Kolejny Global Hawk dostarczony USAF, 2018-07-23; Triton zestrzelony przez Iran, 2019-06-20; MQ-4C Triton w służbie US Navy, 2018-06-04).

26 czerwca 2018 sześć MQ-4C zamówił Departament Obrony Australii w ramach programu AIR 7000 Phase 1B, natomiast 5 kwietnia tego samego roku Agencja ds. Współpracy Obronnej (Defense Security Cooperation Agency, DSCA) poinformowała o zgodzie Departamentu Stanu ma sprzedaż czterech Tritonów do Niemiec (Australia kupiła MQ-4C Triton, 2018-06-27;MQ-4C Triton dla Niemiec, 2018-04-07).

Docelowo Pięć RQ-4B Block 40 będzie użytkowanych przez NATO. Będą nadzorowane przez natowską agencję NAGSMA (NATO Alliance Ground Surveillance Management Agency) w ramach Sojuszniczego Programu Dozorowania z Powietrza (Alliance Ground Surveillance, AGS). Pierwsze dwa bsl oblatano w 4 czerwca i 19 grudnia 2015.

W 2011 Korea Południowa zdecydowała się na zakup co najmniej czterech RQ-4B, a 21 listopada 2015 Japonia – jednego RQ-4 z opcją na trzy kolejne. Pierwsza para koreańskich bsl została dostarczona w 2018, a pozostałe dwa trafią do odbiorcy jeszcze w 2019, natomiast japońskie bsl trafią do właściciela z terminem do 1 września 2022. Wśród potencjalnych użytkowników należy wymienić także Indie (w 2011 poinformowano o zainteresowaniu 4-6 MQ-4C) i Nową Zelandię (po 2030 planowany jest zakup bsl dalekiego zasięgu, wymienia się RQ-4B). Wcześniej zainteresowanie zakupem wyraziły także Kanada i Hiszpania.