12 października europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała o podpisaniu umowy z departamentem obrony Australii na opracowanie modernizacji systemu łączności i zarządzania misją samolotów transportowo-tankujących KC-30A (A330-200 MRTT), należących do królewskich australijskich wojsk lotniczych (RAAF, Royal Australian Air Force) (Dodatkowy A330 MRTT dla NATO MMF, 2020-09-29).

Zakres prac, który spełni potrzeby RAAF w odniesieniu do nowych wymagań operacyjnych, przewiduje wdrożenie dodatkowych zdolności komunikacyjnych oraz ulepszonych systemów zarządzania, co pozwoli doprowadzić samoloty do najnowszego standardu A330-200 MRTT / Zdjęcie: Airbus Defence and Space

Zakres prac, który spełni potrzeby RAAF w odniesieniu do nowych wymagań operacyjnych, przewiduje wdrożenie dodatkowych zdolności komunikacyjnych oraz ulepszonych systemów zarządzania, co pozwoli doprowadzić samoloty do najnowszego standardu A330-200 MRTT / Zdjęcie: Airbus Defence and Space

 

Faza pierwsza obejmie projektowanie, rozwój i integrację systemów przed przeglądem ich gotowości do wdrożenia w ramach szczegółowej weryfikacji projektu technicznego (Critical Design Review, CDR). W fazie 2 nowe systemy pokładowe zostaną zintegrowane z prototypem samolotu KC-30A do  certyfikacji  i  kwalifikacji typu. przed sfinalizowaniem całości umowy i dostawą kompletu zestawów  modyfikacyjnych dla całej floty australijskich samolotów. Następnie RAAF zajmie się modernizacją pozostałych egzemplarzy.

Ponadto, Airbus zapewni pakiety danych i wsparcie techniczne, niezbędne do zaktualizowania istniejącego pełnego symulatora lotu RAAF A330 MRTT (FFS), zintegrowanego trenażera IPT do nauki procedur oraz trenażera PTT konsoli zdalnego operatora tankowania (RARO, Remote Air Refuelling Operator). Celem tak zaprojektowanej modernizacji jest wdrożenie najnowszych rozwiązań technicznych, spełniających aktualne wymagania interoperacyjności australijskich sił zbrojnych i ich sojuszników.

KC-30A MRTT dysponuje dwoma rodzajami systemów tankowania w powietrzu: zaawansowanym systemem wysięgnika (ARBS, Aerial Refuelling Boom System) zamontowanym na ogonie samolotu oraz parą sterowanych całkowicie elektrycznie zasobników Cobham 905E z wężem i zaworami montowana pod każdym skrzydłem. Systemy te są kontrolowane przez operatora, pracującego w kabinie załogi, który obserwuje przebieg tankowania na dwu- i trójwymiarowych ekranach. KC-30A może przenosić 111 t paliwa (W pełni automatyczne tankowanie A3R, 2020-04-18).

Bazujący na konstrukcji samolotów pasażerskich A330-200, których na świecie eksploatowanych jest ponad 1700, samoloty transportowo-tankujące A330 MRTT wylatały już ponad 200 tys. Godzin. W sumie, z 61 zamówionych samolotów na całym świecie, Airbus dostarczył użytkownikom 45 z nich (Singapur w SMART MRTT, 2020-02-13; A330 MRTT dla Luksemburga, 2020-01-10).

RAAF zamówiły początkowo cztery samoloty tego typu, z opcją na piąty, którą wykorzystano. Dostawy rozpoczęły się z dwuletnim opóźnieniem w 2010. W 2015 zamówiono kolejne dwa egzemplarze z dostawami w 2018 (w tym jeden w konfiguracji do transportu VIP). W Białej Księdze Obronności z 2016 zasugerowano, że flota KC-30A musi zostać zwiększona do dziewięciu. Wszystkie dostarczone samoloty stacjonują w bazie lotniczej Amberley w stanie Queensland i są przypisane do 30. Eskadry RAAF.