15 grudnia laboratorium badawcze Sił Powietrznych AFRL (Air Force Research Laboratory) o zakończeniu trwających od lutego testów bezzałogowego statku latającego (bsl) Ultra LEAP.

Zgodnie z zapowiedziami AFRL, kolejne loty mają trwać jeszcze dłużej. Skróceniu ma ulec zarówno rozbieg jak i dobieg. Wejście do służby zaplanowano w 2020. Bsl powstał na bazie doświadczeń w programie AFRL LEAP, w ramach którego zbudowano statki powietrzne o długotrwałości lotu wynoszącej 40 godzin. Jak dotąd wykonały one ponad 18 tys. godzin lotów z najniższym wskaźnikiem wypadków i awarii / Grafika: AFRL

Zgodnie z zapowiedziami AFRL, kolejne loty mają trwać jeszcze dłużej. Skróceniu ma ulec zarówno rozbieg jak i dobieg. Wejście do służby zaplanowano w 2020. Bsl powstał na bazie doświadczeń w programie AFRL LEAP, w ramach którego zbudowano statki powietrzne o długotrwałości lotu wynoszącej 40 godzin. Jak dotąd wykonały one ponad 18 tys. godzin lotów z najniższym wskaźnikiem wypadków i awarii / Grafika: AFRL

Odpowiedzialne za próby Center for Rapid Innovation (CRI) realizowało testy na poligonie Dugway w stanie Utah. Zwieńczeniem prób było przeprowadzenie od 9 do 11 grudnia nieustającego lotu trwającego aż 2,5 dnia (około 60 godzin).

Celem projektu Ultra LEAP (Ultra Long Endurance Aircraft Platform) jest opracowanie taniej, bezzałogowej platformy (wartej maksymalnie 100 tys. USD), która zapewni możliwości długotrwałego zwiadu, obserwacji i rozpoznania. Nie ujawniono dostawców poszczególnych komponentów płatowca, napędu i wyposażenia, ale bsl ma wykorzystywać wiele rozwiązań dostępnych komercyjnie. Ma to pozwolić na radykalne zmniejszenie kosztów. Zredukowano także czas opracowania systemu – od koncepcji do oblotu prototypu minęło zaledwie 10 miesięcy (Testy bsl ALTIUS , 2019-09-26).

Ultra LEAP ma mieć możliwość wykonywania automatycznego startu i lądowania oraz autonomicznego lotu. Statek wyposażono w nawigację satelitarną oraz łączność, odporne na zakłócenia sygnału GPS, dzięki czemu może być kontrolowany z dowolnego miejsca na Ziemi. Do tego zredukowano do minimum koszty obsługi naziemnej i wsparcie terenowe (USAF uzbraja roje, 2019-06-27).

Center for Rapid Innovation powstało w 2006 w celu opracowywania tanich rozwiązań dla Sił Powietrznych w zakresie zdolności lotniczych, naziemnych, kosmicznych i cybernetycznych. Dzięki programowi Small Business Innovation Research (SBIR) realizowana jest współpraca z małymi i średnimi przedsiębiorstwami z branż cywilnych, co pozwala na wdrażanie technologii dostępnych komercyjnie do wojska.