20 czerwca przedstawiciele amerykańskich sił powietrznych (US Air Force, USAF) ujawnili, że Lockheed Martin od 2017 prowadzi pracę nad pociskiem rakietowym dalekiego zasięgu klasy powietrze-powietrze AIM-260 JATM (Joint Advanced Tactical Missile). Taką informację podał gen. bryg. Anthony Genatempo odpowiedzialny w USAF za rozwój uzbrojenia lotniczego.

AIM-260 Joint Advanced Tactical Missile ma być następcą AIM-120 Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile i charakteryzować się zasięgiem ponad 160 km. W latach 1974–2004 USAF i US Navy wykorzystywały AIM-54 Phoenix rażący cele na dystansie 190 km, ale dotąd nie powstał jego faktyczny następca. W 1992 US Navy zamknęła program AIM-152 AAAM, a w połowie lat 1990. amerykańsko-brytyjski FMRAAM / Zdjęcie: Lockheed Martin

AIM-260 Joint Advanced Tactical Missile ma być następcą AIM-120 Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile i charakteryzować się zasięgiem ponad 160 km. W latach 1974–2004 USAF i US Navy wykorzystywały AIM-54 Phoenix rażący cele na dystansie 190 km, ale dotąd nie powstał jego faktyczny następca. W 1992 US Navy zamknęła program AIM-152 AAAM, a w połowie lat 1990. amerykańsko-brytyjski FMRAAM / Zdjęcie: Lockheed Martin

AIM-260 JATM przeznaczony także dla lotnictwa pokładowego amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy), ma charakteryzować się większym zasięgiem, niż obecnie użytkowane Raytheon AIM-120D AMRAAM (Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile), czyli ponad 160 km.

Informację ujawniono podczas konferencji Life Cycle Industry Days (LCID) odbywającej się w dniach 19-21 czerwca 2019 w Daytona w stanie Ohio. AIM-260 ma stać się podstawowym pociskiem powietrze-powietrze klasy BVRAAM (Beyond-Visual-Range Air-to-Air Missile) w amerykańskich siłach zbrojnych. Próby w locie rozpoczną się w 2021, natomiast wstępna gotowość operacyjna zostanie ogłoszona w 2022. Pocisk ma mieć podobne wymiary jak AIM-120 (Rakiety dla Polski, 2019-04-19).

Ujawniona w 2017 koncepcja LREW zakładała konstrukcję dwustopniowego pocisku rakietowego dalekiego zasięgu, który mógłby być przenoszony w wewnętrznych komorach uzbrojenia / Grafika: USAF

Ujawniona w 2017 koncepcja LREW zakładała konstrukcję dwustopniowego pocisku rakietowego dalekiego zasięgu, który mógłby być przenoszony w wewnętrznych komorach uzbrojenia / Grafika: USAF

AIM-260 zostanie zintegrowany z należącymi do USAF samolotami F-22A Raptor, następnie z F/A-18E/F Super Hornet należącymi do US Navy. Kolejnym nosicielem będą F-35 Lightning II. Zamówienia na JATM mają być zwiększane z jednoczesnym wyczerpywaniem się zapasów AIM-120. Ostatnie zamówienie na AIM-120D planowane bowiem jest w roku budżetowym 2026 (Więcej AMRAAM dla F-35, 2019-05-07).

Generał Genatempo nie poinformował o szczegółach technicznych nowego uzbrojenia, jak napęd, głowica bojowa czy system kierowania. Zaprzeczył, że JATM będzie napędzany silnikiem strumieniowym. Dodał, że zamówienia będą rzędu kilkuset egzemplarzy, a okres eksploatacji będzie podobny jak w przypadku AMRAAM, który wszedł do służby w 1991 (IDEX 2019: AMRAAM-ER po próbach, 2019-02-22).

Analiza
W październiku 2015 w chińskich mediach pojawiła się informacja, że Instytut numer 607 prowadzi prace nad pociskiem powietrze-powietrze PL-15 o zasięgu szacowanym na 150-200 km. Ma być następcą PL-12 zdolnym zwalczać cele na dystansie 70-100 km. Planuje się, że będą go przenosiły samoloty J-20 i J-35/J-31 (Chiński myśliwiec 6. generacji, 2019-02-18).

Wcześniej informowano o pracach nad pociskiem PL-21, który miałby być odpowiednikiem MBDA Meteor. Ówczesny szef amerykańskiego Dowództwa Lotnictwa Bojowego (Air Combat Command), gen. Herbert J. Carlisle stwierdził, że chińskie działania zmuszają do przyspieszenia prac nad następcą AIM-120 AMRAAM.

W listopadzie 2017 w dokumencie budżetowym Biura Sekretarza Obrony USA odnotowano finansowanie dla projektu nowego lotniczego pocisku klasy BVRAAM LREW (Long-Range Engagement Weapon). Projekt miał być realizowany od 2015.

Warto też przypomnieć, że w 2013 unieważniono program Next Generation Missile (NGM), wcześniej znany jako AIM-188 Joint Dual Role Air Dominance Missile (JDRADM) i nadzorowany przez Agencję DARPA projekt T-3 (Triple Target Terminator), które również miały zastąpić AMRAAM.

Prace nad pociskami dalekiego zasięgu tej klasy trwają także w Rosji. Są to zmodernizowane warianty Wympieł R-77 oznaczone K-77M (izdielije 180) o zasięgu ponad 193 km i wariant z silnikiem strumieniowym K-77ME (izdielije 180-BD), przeznaczone dla Su-57.

W 2006 wznowiono też program pocisku R-37 o zasięgu 150-398 km, przeznaczonego dla zmodernizowanych, ciężkich myśliwców przechwytujących MiG-31BM (Putin chce 76 Su-57, 2019-05-17).