7 lutego Dowództwo Systemów Powietrznych (NAVAIR) poinformowało o planach przyznania koncernowi Raytheon kontraktu na kontynuację prac badawczo-rozwojowych nad bombą szybującą napędzaną silnikiem turboodrzutowym AGM-154 Joint Standoff Weapon Extended Range (JSOW-ER). Przyjęcie broni o wydłużonym zasięgu na uzbrojenie US Navy jest planowane nie później niż w roku fiskalnym 2023.
JSOW-ER jest wariantem bomby szybującej AGM-154 z własnym napędem turboodrzutowym, dzięki któremu zasięg rażenia wzrósł prawie czterokrotnie. System trafi do uzbrojenia F/A-18E/F Super Hornet i F-35C Lightning II / Zdjęcie: Raytheon
Środki finansowe zostaną przyznane na realizację prac inżynieryjnych i rozwoju (Engineering & Manufacturing Development, EMD) oraz wybór technologii i redukcji ryzyka (Technology Maturation and Risk Reduction, TMRR). Bomby zostaną zintegrowane z samolotami pokładowymi F/A-18E/F Super Hornet i F-35C Lightning II. Obecnie dobiega końca faza demonstracyjna 3A na podstawie aneksu do wcześniejszej umowy. 19 lipca 2018 Raytheon otrzymał 10,6 mln USD (40,32 mln zł) na próby w locie, które mają zakończyć się do lipca 2019.
JSOW-ER ma te same rozmiary i masę, co bazowy model bomby szybującej AGM-154, wykorzystywanej przez US Navy i USAF od grudnia 1998. Podstawową różnicą jest zastosowanie napędu znacznie wydłużającego zasięg. JSOW-ER został wyposażony w niewielki silnik turboodrzutowy Hamilton Sundstrand TJ-150 o ciągu 1,5 kN i masie 19,6 kg, który napędza także cele pozorowane ADM-160B MALD (Testy MALD-X , 2018-08-25). Dzięki temu zasięg bomby został zwiększony z 22 km na niskim pułapie i 130 km na wysokim pułapie do uzyskanych podczas testów około 463 km (zasięg maksymalny, uzyskany podczas symulacji w optymalnych warunkach wyniósł 555,6 km).
JSOW-ER został także wyposażony w tą samą ulepszoną głowicę śledzącą pracującą w podczerwieni, co wariant AGM-154C-1 JSOW. Dzięki zmodyfikowanemu oprogramowaniu nowe tryby pracy umożliwiają atakowanie ruchomych celów morskich. Dwukierunkowe łączu danych Rockwell Collins TacNet 1.0 umożliwia aktualizowanie danych dotyczących lotu w czasie rzeczywistym, w tym wyznaczenie innego celu w środkowej fazie lotu. Naprowadzanie opiera się także o nawigację GPS i INS.
Bomba może zostać wyposażona w głowicę penetrującą o podobnym efekcie działania, co wielostopniowa BAE Systems BROACH (Bomb Royal Ordnance Augmented Charge) o masie 450 kg. Różnicą ma być mniejszy zasięg odłamków, uzyskany dzięki mniejszej ilości stali w głowicy lub jej nowej obudowie (Bomby Drel dla WWS, 2018-02-23). Demonstrator technologii bomby JSOW-ER, przetestowany w locie w październiku 2009, zabierał paliwo w miejsce głowicy BLU-111. Raytheon deklarował wówczas, że wersja produkcyjna JSOW-ER może zostać wyposażona w mniejszą głowicę bojową, tak aby pomieścić niezbędny zbiornik paliwa.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.