11 marca Ministerstwo Obrony Japonii podpisało z Kongsberg Defence & Aerospace umowę na dostawy pocisków manewrujących JSM (Joint Strike Missile) dla japońskich F-35 Lightning II. JSM, będący lotniczą odmianą NSM (Naval Strike Missile) przeznaczony jest do rażenia celów naziemnych i morskich (NSM dla fregat LCS, 2018-06-04). To jedyny typ pocisku do zwalczania okrętów nawodnych, który może być przenoszony w wewnętrznej komorze uzbrojenia F-35A.

JSM powstał przede wszystkim dla F-35, z których przystosowane do przenoszenia w dwóch wewnętrznych komorach uzbrojenia, zostały warianty F-35A i F-35C

JSM powstał przede wszystkim dla F-35, z których przystosowane do przenoszenia w dwóch wewnętrznych komorach uzbrojenia, zostały warianty F-35A i F-35C

Powietrzne Siły Samoobrony Japonii (Kōkū Jieitai) podpisały umowę na 42 F-35A. Na początku 2019 komisja pod przewodnictwem ministra obrony Itsunoriego Onodery zdecydowała o zamówieniu dalszych 63 F-35A i 42 F-35B krótkiego startu i pionowego lądowania (Niszczyciele śmigłowcowe Izumo lotniskowcami?, 2018-12-11; F-35B dla Japonii?, 2018-11-27).

Głowica naprowadzania pocisku charakteryzuje się autonomicznym rozpoznawaniem celów na podstawie obrazu zapisanego w pamięci komputera głównego. Atak w każdej chwili może zostać przerwany / Grafiki i zdjęcia: Kongsberg Defence & Aerospace

Głowica naprowadzania pocisku charakteryzuje się autonomicznym rozpoznawaniem celów na podstawie obrazu zapisanego w pamięci komputera głównego. Atak w każdej chwili może zostać przerwany / Grafiki i zdjęcia: Kongsberg Defence & Aerospace

Na integrację JSM z F-35A Lightning II zdecydowały się wojska lotnicze Australii i Norwegii. Odpowiednie porozumienie podpisano 15 września 2015. Pociski z oprogramowaniem Block 4 mają wejść do uzbrojenia w latach 2022-2024. Pełna gotowość operacyjna zostanie osiągnięta w 2025. Zainteresowanie nimi wyraziła także Korea Południowa.

Choć wartość umowy nie została ujawniona, to w japońskim budżecie obronnym na rok fiskalny 2018 przeznaczono na ten cel 20 mln USD (76,4 mln zł), a także kolejne 270 tys. USD (1,03 mln zł) na weryfikację możliwości integracji pocisków przeciwokrętowych LRASM (Long Range Anti-Ship Missile) z F-15J/DJ (Pociski LRASM dla USAF, 2019-01-17).

Analiza
410-kilogramowy pocisk manewrujący Kongsberg Defence & Aerospace Joint Strike Missile mierzy 3,95 m. Wykorzystanie silnika rakietowego Williams WJ38-7K pozwala na rażenie celów w odległości ponad 277 km. Pocisk powstawał w latach 2008-2018 w norwesko-amerykańskiej kooperacji z Lockheed Martin.

JSM opracowano tylko dla samolotów F-35A i F-35C. Pocisków nie będą mogły przenosić w wewnętrznych komorach zamówione przez Japonię F-35B. Joint Strike Missile został zintegrowany także z F-15, F-16 i F/A-18 (Pociski NSM dla Malezji, 2018-04-23).

Głowica naprowadzania JSM charakteryzuje się autonomicznym rozpoznawaniem celów na podstawie obrazu zapisanego w pamięci komputera, w połączeniu z detektorem pracującym w podczerwieni, układem nawigacji bezwłasnościowej i satelitarnej (INS/GPS) oraz laserowym wysokościomierzem. Dzięki temu w zależności od celu użytkownik ma możliwość zaprogramowania typu ataku, miejsca rażenia, jak i siły detonacji 125-kilogramowej głowicy odłamkowo-burzącej. Operator ma możliwość także przerwania ataku w dowolnym momencie lotu.

JSM są jednymi z czterech typów uzbrojenia dalekiego zasięgu klasy stand-off zintegrowanymi z rodziną samolotów F-35, obok bomb szybujących Raytheon AGM-154 Joint Standoff Weapon (JSOW), pocisków powietrze-ziemia MBDA SPEAR i pocisków manewrujących Roketsan/Tübitak Sage SOM-J. W kooperacji ze spółkami Babcock i Nammo powstaje wariant morski NSM-SL (Submarine Launch), odpalany z wyrzutni torpedowych okrętów podwodnych (JSOW-ER coraz bliżej, 2019-02-11).