8 maja do bazy lotniczej amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) w Iwakuni w japońskiej prefekturze Yamaguchi na pokładzie statku transportowego dostarczono  pierwsze 2 z 17 zamówionych zmiennowirnikowców MV-22B Osprey Block 3, przeznaczonych dla japońskich lądowych sił samoobrony (Rikujō Jieitai).

Dostarczone dwa egzemplarze zmiennowirnikowców Bell-Boeing MV-22B Osprey Block 3 noszą nr boczne JG-1705 (nr tymczasowy 91705) i JG-1701 (nr tymczasowy 91701) / Zdjęcie: Lauren Brune, USMC

Dostarczone dwa egzemplarze zmiennowirnikowców Bell-Boeing MV-22B Osprey Block 3 noszą nr boczne JG-1705 (nr tymczasowy 91705) i JG-1701 (nr tymczasowy 91701) / Zdjęcie: Lauren Brune, USMC

Ministerstwo Obrony Japonii zamówiło pierwsze pięć zmiennowirnikowców 15 lipca 2015 za równowartość 332 mln USD (1,397 mld zł). Pakiet obejmował części zamienne, wyposażenie dodatkowe oraz wsparciem szkoleniowe i logistyczne, w tym 40 silników turbowałowych Rolls-Royce AE1107C, 40 systemów ostrzegania przed pociskami rakietowymi AN/AAR-47 MWS i tyle samo wyrzutni pułapek termicznych AN/ALE-47, stacji ostrzegania radarowego AN/APR-39, zestawów nawigacji satelitarnej GPS i układów identyfikacji swój-obcy AN/APX-123 oraz 80 par gogli noktowizyjnych i zestawu planowania misji JMPS z oprogramowaniem. Produkcją kadłubów zajęły się zakłady Boeinga w Ridley Park w Pensylwanii, a montażem końcowym zakłady Bell Amarillo w Teksasie (Modernizacja japońskich F-15J, 2019-10-30).

Dostawy miały zostać zrealizowane pierwotnie do 2018. Pierwszy z nich zaprezentowano 24 sierpnia 2017. Zmiennowirnikowce przechodziły próby w USA, włącznie ze szkoleniem japońskiego personelu latającego i technicznego. 2 lipca 2018 Boeing podpisał aneks do umowy na produkcję m.in. kolejnych czterech egzemplarzy wraz z powyższym pakietem wyposażenia za 230 mln USD (967,5 mln zł) (CMV-22B dla US Navy, 2018-07-04).

Japońskie zmiennowirnikowce będą służyć w misjach usuwania skutków katastrof humanitarnych i naturalnych, a także wsparcia zadań amfibijnych, w tym technik desantowania metodą helocastingu. Część z nich będzie stacjonować na wielozadaniowych niszczycielach typu Izumo, w przyszłości razem z samolotami wielozadaniowymi F-35B Lightning II i bezzałogowymi śmigłowcami rozpoznawczymi (brane pod uwagę są MQ-8C Fire Scout klasy VTUAV) (F-35B dla Japonii?, 2018-11-27; Japonia zainteresowana MQ-8C, 2019-07-31).

Japonia była zainteresowana amerykańskimi zmiennowirnikowcami od 2012, gdy ówczesny minister obrony Satoshi Morimoto zlecił przeprowadzenie oceny kosztów eksploatacji V-22 Osprey. Rozważano wówczas rozmieszczenie je na archipelagach wysp Riukiu (Nansei) i Senkaku. 21 listopada 2014 oficjalnie potwierdzono chęć zakupu 17 egzemplarzy. Oczekiwano wówczas, że dostawy mogłyby rozpocząć się już w 2015 i zakończyć cztery lata później. W styczniu 2015 japoński parlament zaaprobował środki finansowe na pierwsze pięć z nich. We wrześniu 2018 zdecydowano, że pierwszą lokalizacją dla MV-22B będzie prefektura Saga na wyspie Kiusiu.