30 listopada Ministerstwo Obrony Japonii opublikowało szczegóły zapytania o informacje (RFI) ws. następcy śmigłowców uderzeniowych Bell/Fuji Heavy Industries AH-1S Cobra w ramach prowadzonego programu AH-X.

AH-1S Cobra zostały wyprodukowane przez koncern Mitsubishi Heavy Industries na licencji w latach 1984-2000. Z 89 dostarczonych wiropłatów, w służbie liniowej pozostaje nadal 59. /Zdjęcie: JGSDF

AH-1S Cobra zostały wyprodukowane przez koncern Mitsubishi Heavy Industries na licencji w latach 1984-2000. Z 89 dostarczonych wiropłatów, w służbie liniowej pozostaje nadal 59. /Zdjęcie: JGSDF

Zgodnie z ujawnionymi informacjami na temat wniosku RFI, który został wysłany do zainteresowanych podmiotów w maju 2018, Lądowe Siły Samoobrony Japonii (JGSDF) chcą pozyskać śmigłowce uderzeniowe, które będą mogły operować z pokładów okrętów wojennych (takich jak planowanych do modernizacji niszczycieli śmigłowcowych typu Izumo i typu Hyūga), wysuniętych lotnisk i baz morskich (F-35B dla Japonii?, 2018-11-27; Technologie F-22 dla Japonii?, 2018-08-23; Nowe rozdanie w programie F-3, 2018-03-13).

W szczegółach wniosku, ujawnionych podczas targów Japan International Aerospace Exhibition 27-30 listopada w Tokio, strona japońska sprecyzowała, że wymaga przedstawienia kosztorysu dla ewentualnego zakupu 30, 40 lub 50 wiropłatów. Oferenci mają od trzech do czterech tygodni na przedstawienie swoich wniosków o udział w przetargu. Dostawy planowane są w latach 2019-2024 (Zgoda na SM-3 dla Japonii, 2018-11-21).

Swoje zainteresowanie w udziale w programie AH-X zadeklarował wstępnie amerykański koncern Bell z oferowanym AH-1Z Viper, argumentując pokrewieństwo z konstrukcją zastępowaną. Natomiast rodzimy Mitsubishi Heavy Industries zaoferował zmodyfikowany śmigłowiec UH-60J/JA Black Hawk, wyposażony w skrzydła na zasobniki z uzbrojeniem (Japońskie działo elektromagnetyczne, 2018-08-07; Japonia szuka następcy haubic FH-70, 2018-04-17).

Airbus Defence and Space poinformował, że nie zaoferował swojego śmigłowca szturmowego i eskortowego EC665 Tigre/Tiger HAD oraz nie podjął ostatecznej decyzji jak ma ona ostatecznie wyglądać. Co ciekawe, lotnicze służby medyczne w Japonii użytkują cywilne H145 wraz z rozwijanym obecnie kompleksem konserwacyjno-naprawczym w Kobe przy istniejących zakładach montażowych. Mógłby to być zatem zmilitaryzowany H145M z pakietem uzbrojenia wzorowanym na HForce, jak również rozwijany H160M lub większy H225M Caracal, które również mogą być odpowiednio dozbrojone. Warto odnotować, że śmigłowce AS332 Super Puma (cywilna wersja Caracal) są obecnie w służbie Japońskiej Straży Przybrzeżnej (Airbus w programie Tiger Mk III, 2018-10-01; Pierwsze H145M dla Serbii, 2018-11-27).

Prawdopodobnym oferentem może być Boeing z szeroko promowanym obecnie na świecie najnowszym wariantem AH-64E Apache Guardian. JGSDF operują wyprodukowanymi na licencji 13 śmigłowcami AH-64DJP Apache (w linii pozostaje 12, gdyż jeden uległ wypadkowi). Pierwotnie planowano wyprodukować aż 62, ale podobnie jak w przypadku południowokoreańskich wiropłatów tego typu, nieoficjalnie siły zbrojne są niezadowolone z osiągów, a przede wszystkim radarów kierowania ogniem AN/APG-78 Longbow (AH-64E dla Egiptu, 2018-11-29).

Ostatnim poważnym kandydatem może być dopiero rozwijany dla wojsk lądowych Włoch przez włoski koncern śmigłowiec szturmowo-eskortowy AW249 jako następca Agusta AW129 Mangusta, który ma wykorzystywać istniejący układ napędowy wielozadaniowego AW149 (AW249: polsko-włoska współpraca, 2018-07-12).