31 maja amerykański koncern Northrop Grumman poinformował o dostawie japońskim powietrznym siłom samoobrony (Kōkū Jieitai) pierwszego z czterech zamówionych 21 listopada 2014 samolotów wczesnego ostrzegania E-2D Advanced Hawkeye. 10 września 2018 Japonia otrzymała zgodę na zakup kolejnych dziewięciu samolotów tego typu. Uzupełnią, a z czasem zastąpią trzynaście starszych E-2C Hawkeye, zamówionych w 1981 i 1983, będących w służbie od stycznia 1987.

W porównaniu z E-2C, Advanced Hawkey otrzymały nowe wyposażenie elektroniczne, w tym radar, awionikę, kolorowe wyświetlacze w kabinie oraz ulepszone silniki i skrzydła ze zbiornikami paliwa, dzięki czemu maksymalny czas lotu bez tankowania w powietrzu wzrósł z 5 do 8 godzin.

W porównaniu z E-2C, Advanced Hawkey otrzymały nowe wyposażenie elektroniczne, w tym radar, awionikę, kolorowe wyświetlacze w kabinie oraz ulepszone silniki i skrzydła ze zbiornikami paliwa, dzięki czemu maksymalny czas lotu bez tankowania w powietrzu wzrósł z 5 do 8 godzin.

Zgodnie z informacją prasową samolot o nr 471 został przekazany odbiorcy 29 marca, choć pierwotnie planowano, że dostawa nastąpi do końca 2018. Został oblatany 9 października 2017 po zmontowaniu go w zakładach Aircraft Integration Center of Excellence, należących do Northrop Grumman Corporation Aerospace Systems w St. Augustine na Florydzie. Produkcja trwała od 2016. Informowano wówczas, że dwa kolejne egzemplarze znajdują się w fazie montażu końcowego.

Japonia otrzymała zgodę Departamentu Stanu na zakup czterech samolotów 1 czerwca 2015. W ramach pakietu zamówiono także 10 silników turbowałowych Allison T56-A-427A, taktyczne systemy transmisji danych standardu Link-16 oparte o terminale MIDS LVT, cztery stacje radiolokacyjne wczesnego ostrzegania APY-9 (pracujące na falach decymetrowych) oraz inne elementy zabezpieczenia technicznego i logistycznego o maksymalnej wartości 1,7 mld USD (6,55 mld zł).

Japonia operuje 13 starszymi E-2C Hawkeye, zgrupowanymi w 601. i 603. Eskadrze w bazach lotniczych Misawa i Naha oraz 4 większymi Boeing E-767, począwszy od 2000, stacjonującymi w 602. Eskadrze w bazie lotniczej Hamamatsu. Wszystkie podlegają Grupie Wczesnego Ostrzegania i Rozpoznania (Keikaikoukuutai) powietrzne siły samoobrony / Zdjęcia: Northrop Grumman

Japonia operuje 13 starszymi E-2C Hawkeye, zgrupowanymi w 601. i 603. Eskadrze w bazach lotniczych Misawa i Naha oraz 4 większymi Boeing E-767, począwszy od 2000, stacjonującymi w 602. Eskadrze w bazie lotniczej Hamamatsu. Wszystkie podlegają Grupie Wczesnego Ostrzegania i Rozpoznania (Keikaikoukuutai) powietrzne siły samoobrony / Zdjęcia: Northrop Grumman

W ubiegłym roku rząd japoński otrzymał zgodę na zakup kolejnych samolotów. Pakiet objął 9 płatowców, 28 silników, 12 systemów Link-16, 10 radarów, a także dodatkowo 11 zestawów nawigacyjnych AN/AYK-27 INCDS, 30 modułów INS/GPS typu LN-251 z SAASM, 12 pasywnych systemów ostrzegania przed wiązką radarową AN/ALQ-217 oraz inne elementy zabezpieczenia technicznego i logistycznego o maksymalnej wartości 3,135 mld USD (12,08 mld zł).