1 marca wznowiono loty lekkich śmigłowców rozpoznawczych i obserwacyjnych Kawasaki OH-1 Ninja japońskich lądowych sił samoobrony (Rikujō Jieitai). Operacje lotnicze wstrzymano po katastrofie 17 lutego 2015. Przyczyną zdarzenia były wadliwe części jednego z silników turbowałowych Mitsubishi TS1-M-10 w śmigłowcu o nr seryjnym 32 634.

Dwuosobowy OH-1 Ninja ma 12 m długości, 3,8 m wysokości i 4 t masy startowej. Dwa silniki TS1-M-10 o mocy 890 KM każdy zapewniają mu prędkość maksymalną 278 km/h, zasięg do 720 km i pułap 4880 m. Śmigłowiec może przenieść pociski powietrze-powietrze typ 91, pociski i rakiety powietrze-ziemia i zasobniki z uzbrojeniem strzeleckim na 4 węzłach podskrzydłowych / Zdjęcie: Rikujō Jieitai

Dwuosobowy OH-1 Ninja ma 12 m długości, 3,8 m wysokości i 4 t masy startowej. Dwa silniki TS1-M-10 o mocy 890 KM każdy zapewniają mu prędkość maksymalną 278 km/h, zasięg do 720 km i pułap 4880 m. Śmigłowiec może przenieść pociski powietrze-powietrze typ 91, pociski i rakiety powietrze-ziemia i zasobniki z uzbrojeniem strzeleckim na 4 węzłach podskrzydłowych / Zdjęcie: Rikujō Jieitai

Dowodem jest zdjęcie OH-1 Ninja podczas wykonywania lotów treningowych z bazy lotniczej Akeno, położonej w prefekturze Mie, w środkowej części wyspy Honsiu. Mieści się tam eskadra testowa Hiko Jikkentai używająca tych śmigłowców. Dowództwo Rikujō Jieitai potwierdziło wznowienie lotów 5 marca 2019.

Japończycy poinformowali także o przyczynach katastrofy, przez którą zawieszono loty wszystkich 37 OH-1 na cztery lata. Jeden z silników utracił znaczną część mocy wyjściowej po tym, jak łopatki wewnątrz turbiny zostały uszkodzone w wyniku ich nadmiernego obciążenia. Dlatego zdecydowano o przeprojektowaniu łopatek, tak aby nie sprawiały problemów eksploatacyjnych.

Decyzja Rikujō Jieitai ma także istotne znaczenie dla koncernu Kawasaki Heavy Industries Aerospace Company oraz podwykonawców z Fuji Heavy Industries i Mitsubishi Heavy Industries. Zmodyfikowana wersja uderzeniowa OH-1 jest proponowana w programie AH-X dotyczącym wyłonienia następcy 88 śmigłowców AH-1S Cobra. W grę wchodzi zakup nawet 50 nowych śmigłowców z dostawami w latach 2019-2024 (Japonia szuka następcy AH-1S, 2018-12-04).

W 1999 Kawasaki oferowało wariant uderzeniowy AH-2 z mocniejszymi silnikami i dodatkowym uzbrojeniem przeciwpancernym. Pomysł został odrzucony na rzecz AH-64DJP Apache.

Analiza
OH-1 Ninja powstał w ramach programu OH-X jako następca wycofywanych OH-6D Loach. Początkowo zakładano zamówienie 180-200 śmigłowców, później zmniejszono ich liczbę do 150 z powodu zbyt wysokiej ceny jednostkowej. Do tej pory odebrano ich jedynie 37, dlatego w służbie pozostaje jeszcze 106 OH-6D Loach.

Śmigłowce OH-1 stacjonują w bazach lotniczych Akeno, Gifu, Hachinohe, Kasumigaura, Kasuminome, Kisarazu, Metabaru, Osaka/Yao, Sapporo/Okadama, Tachikawa i Tokachi.