28 lipca amerykańska spółka Boeing poinformowała o podpisaniu umowy w trybie bezpośredniej sprzedaży komercyjnej (DCS, Direct Commercial Sale) z japońską Mitsubishi Heavy Industries (MHI) dotyczącej wsparcia modernizacji 98 samolotów przewagi powietrznej F-15J/DJ Kai do standardu F-15JSI (Japanese Super Interceptor) (Ponad setka F-35 dla Japonii, 2020-07-10).
Modernizacja do standardu F-15JSI (Japanese Super Interceptor) obejmie 98 z blisko 200 samolotów przewagi powietrznej F-15J/DJ Kai, będących na wyposażeniu japońskich powietrznych sił samoobrony / Grafika: Boeing
Podpisana umowa jest częścią programu modernizacyjnego o szacowanej maksymalnej wartości 4,5 mld USD (16,89 mld zł). 29 października ub. r. amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu na sprzedaż do Japonii pakietu modernizacyjnego JSI. Modernizacja była planowana od co najmniej 2018 (Modernizacja japońskich F-15J, 2019-10-30).
Partnerem Boeinga i MHI w programie JSI będzie spółka Sojitz Corporation. W ramach umowy Boeing dostarczy MHI szczegółowe plany, sprzęt naziemny i publikacje techniczne dotyczące modernizacji pierwszych dwóch samolotów F-15J do konfiguracji JSI. Z kolei MHI opracuje szczegółowy plan prac oraz przygotuje zaplecze i siłę roboczą do ich rozpoczęcia od 2022. Dostawy zmodernizowanych samolotów do japońskich powietrznych sił samoobrony (Kōkū Jieitai) powinny rozpocząć się w kwietniu 2023 (Japoński pocisk hipersoniczny zaprezentowany, 2020-07-09).
Pakiet obejmuje zabudowę stacji radiolokacyjnych Raytheon APG-82(V)1 z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA) (zamówiono 113 zestawów), komputerów misji ADCP II (Advanced Display Core Processor II; zamówiono 116 zestawów) oraz zestawów systemu walki radioelektronicznej BAE Systems ALQ-239 DEWS (Digital Electronic Warfare System; zamówiono 101 zestawów). Umowa obejmuje także dostawy zestawów planowania misji JMPS z oprogramowaniem, szkoleniem i wsparciem, moduły kryptograficzne SAASM (Selective Availability Anti-Spoofing Module) i szyfrowane radiostacje ARC-210 RT-1990A(C).
Radar APG-82(V)1 będzie współpracował z pociskami rakietowymi klasy powietrze-powietrzne nowej generacji. Rozważa się integrację samolotów z AIM-120 AMRAAM i AAM-4B. Te ostatnie, jako pierwsze na świecie zostały wyposażone we własny radar AESA. Japonia współpracuje z Wielką Brytanią i konsorcjum MBDA w ramach projektu Joint New Air-to-Air Missile (JNAAM) (Zwrot akcji w japońskim programie F-X, 2020-03-29).
W grudniu 2017 Ministerstwo Obrony Japonii poinformowało o planach integracji samolotów F-15J z pociskami manewrującymi AGM-158 JASSM i AGM-158C LRASM. Sugerowano, że zmodernizowany F-15J miałby przenosić do 16 pocisków klasy powietrze-powietrze i powietrze-ziemia. Potwierdzenie planów ich zakupu pojawiło się w styczniu br. Wysłanie wniosku do USA ma nastąpić tak szybko, jak to będzie możliwe. Dzięki temu F-15JSI staną się samolotami wielozadaniowymi (LRASM dla Australii, 2020-02-09).
W programie JSI mają zostać wykorzystane doświadczenia Boeinga w trwającej modernizacji saudyjskich F-15S Strike Eagle do standardu F-15SR (prace obejmują 64 z 72 samolotów dostarczonych w latach 1996-1998). Proces przebudowy i modernizacji saudyjskich samolotów ma zakończyć się w czerwcu 2026 (Produkcja F-15EX dla USAF, 2020-07-14; Produkcja SLAM-ER i Harpoon II na eksport, 2020-05-15).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.