7 lutego amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu na ewentualną sprzedaż dużej partii pocisków przeciwokrętowych dalekiego zasięgu Lockheed Martin AGM-158C LRASM (Long Range Anti-Ship Missile). Maksymalna, szacowana wartość pakietu wyceniono na 990 mln USD (3,856 mld zł).

Australia chce zintegrować pociski przeciwokrętowe AGM-158C LRASM z samolotami wielozadaniowymi F/A-18E/F Super Hornet. W przyszłości pociski będą mogły zostać zintegrowane również z samolotami F-35A Lightning II, których Departament Obrony Australii zamówił łącznie 72. Nieoficjalnie, zasięg rażenia pocisków to ponad 550 km, a dzięki zredukowanemu przekrojowi radarowymi LRASM są trudne do zestrzelenia przez systemy obrony powietrznej przeciwnika / Zdjęcie: Lockheed Martin

Australia chce zintegrować pociski przeciwokrętowe AGM-158C LRASM z samolotami wielozadaniowymi F/A-18E/F Super Hornet. W przyszłości pociski będą mogły zostać zintegrowane również z samolotami F-35A Lightning II, których Departament Obrony Australii zamówił łącznie 72. Nieoficjalnie, zasięg rażenia pocisków to ponad 550 km, a dzięki zredukowanemu przekrojowi radarowymi LRASM są trudne do zestrzelenia przez systemy obrony powietrznej przeciwnika / Zdjęcie: Lockheed Martin

 

Pakiet obejmuje 200 bojowych pocisków AGM-158C LRASM, 11 testowych  ATM-158C LRASM z wyposażeniem telemetrycznym (na potrzeby integracji z australijskimi samolotami wielozadaniowymi F/A-18E/F Super Hornet i certyfikacji na jednym z amerykańskich poligonów), a także nieokreśloną liczbę pocisków szkolnych CATM-158C LRASM i makiet gabarytowo-masowych DATM-158C LRASM.

Dodatkowo, w ramach pakietu dodatkowego, Australia otrzyma kontenery do przechowywania i przenoszenia pocisków, wyposażenie pomocnicze i testowe, publikacje i dokumentację techniczną, usługi szkolenia personelu i wyposażenie szkoleniowe, pomoc techniczną rządu USA i przedstawicieli wykonawców umowy, usługi wsparcia inżynieryjnego i logistycznego oraz inne powiązane elementy wsparcia logistycznego. Głównym wykonawcą umowy będzie spółka Lockheed Martin Missiles and Fire Control z Orlando na Florydzie.

Analiza
Gdy po zakończeniu negocjacji cenowych i terminów dostaw umowa międzyrządowa zostanie podpisana, Australia stanie się formalnie pierwszym eksportowym użytkownikiem pocisków LRASM, które do tej pory weszły na uzbrojenia Sił Powietrznych (US Air Force, USAF) i Marynarki Wojennej (US Navy) Stanów Zjednoczonych. Amerykańskie siły morskie także zintegrowały je ze swoimi Super Hornetami. Kolejnym użytkownikiem może stać się Japonia, która zadeklarowała integrację ich z F-15J Kai w ramach modernizacji. Wcześniej zainteresowanie zakupem tych pocisków wyrażały również Kanada, Singapur, Szwecja i Wielka Brytania (Modernizacja japońskich F-15J, 2019-10-30).

Zakup pocisków odbędzie się w ramach programu modernizacyjnego Air 3023 Phase I Enhanced Maritime Strike for the Air Combat Capability, który został ujęty w planach obronnych Australii po raz pierwszy w 2012. Zakładano wówczas, że zakup pocisków przeznaczonych do zwalczania silnie chronionych celów nawodnych będzie kosztował od 300 do 500 mln AUD (780 mln-1,3 mld zł).

Warto jednak zauważyć, że w dalszej kolejności pociski LRASM mają zostać zintegrowane także z samolotami wielozadaniowymi F-35 Lightning II, które także zostały zakupione przez Departament Obrony Australii. Niewykluczone zatem, że w przyszłości kolejne partie pocisków będą mogły zostać zamówione i zintegrowane z najnowszymi samolotami bojowymi RAAF (Australijskie F-35A w kraju, 2018-12-11).

W połowie października 2019, podczas międzynarodowej wystawy PACIFIC 2019, Lockheed Martin promował pocisk LRASM na uzbrojenie zarówno F/A-18E/F, jak i okrętów królewskiej marynarki wojennej (Royal Australian Navy, RAN) w ramach programu Sea 4100 Phase 1 jako następcę pocisków przeciwokrętowych Boeing RGM-84 Harpoon Block II. Gdyby zostały wybrane, trafiłyby na uzbrojenie pionowych wyrzutni fregat typu ANZAC, niszczycieli typu Hobart, a w dalszej kolejności fregat typu Hunter (typ 26 GCS) (Fregaty GCS dla Australii, 2018-07-02; Drugi Hobart w linii, 2018-10-29).