13 lipca departament US Air Force (Department of the Air Force), działający w imieniu Departamentu Obrony USA oraz Boeing podpisali umowę o wartości 22,89 mld USD (90,56 mld zł) na przygotowanie linii produkcyjnej nowych wielozadaniowych samolotów bojowych F-15EX Advanced Eagle w zakładach w St. Louis w Missouri. Część tej kwoty, a dokładnie 1 192 215 413 USD (4,717 mld zł), jest przeznaczona na produkcję pierwszej partii ośmiu samolotów. Zgodnie z planami budżetowymi łączne dostawy F-15EX do USAF nie przekroczą 144 egzemplarzy.

Wielozadaniowe F-15EX Advanced Eagle zastąpi najstarsze egzemplarze samolotów bojowych F-15C/D Eagle. W porównaniu z poprzednikiem, żywotność płatowca zostanie zwiększona z 5 do 20 tys. godzin nalotu. Zakup 8 z nich został zatwierdzony w budżecie na rok fiskalny 2020, a 12 następnych w budżecie na rok fiskalny 2021. USAF planują zakup łącznie 76 samolotów F-15EX w ramach pięcioletniego Future Years Defense Program. W dalszej kolejności może zostać zakupionych 68 kolejnych egzemplarzy / Zdjęcie: Boeing

Wielozadaniowe F-15EX Advanced Eagle zastąpi najstarsze egzemplarze samolotów bojowych F-15C/D Eagle. W porównaniu z poprzednikiem, żywotność płatowca zostanie zwiększona z 5 do 20 tys. godzin nalotu. Zakup 8 z nich został zatwierdzony w budżecie na rok fiskalny 2020, a 12 następnych w budżecie na rok fiskalny 2021. USAF planują zakup łącznie 76 samolotów F-15EX w ramach pięcioletniego Future Years Defense Program. W dalszej kolejności może zostać zakupionych 68 kolejnych egzemplarzy / Zdjęcie: Boeing

Pierwsza transza środków obejmuje koszty projektowania, rozwoju, integracji, produkcji, testów, weryfikacji, certyfikacji, dostaw, a także konserwacji i modyfikacji samolotów F-15EX, w tym dostaw części zamiennych, sprzętu pomocniczego, materiałów szkoleniowych, dokumentacji i wsparcia technicznego. Jednocześnie Boeing poinformował, że rozpoczęto montaż końcowy dwóch pierwszych egzemplarzy, które zostaną dostarczone zamawiającemu w drugim kwartale przyszłego roku. Upubliczniono również fotografię pierwszego z nich o nr rejestracyjnym AF 20 0001. Sześć pozostałych samolotów ma zostać dostarczonych w 2023. Pierwsza partia samolotów ma trafić do bazy lotniczej Eglin na Florydzie, gdzie stacjonuje 96. skrzydło testowe USAF wchodzące w skład centrum doświadczalnego AFTC (Air Force Test Center).

Co ciekawe, równo miesiąc wcześniej dokonano oblotu pierwszego z 36 samolotów F-15QA (Qatar Advanced) przeznaczonych dla wojsk lotniczych Kataru. Współdzieli on wiele rozwiązań z F-15EX i saudyjskimi F-15SA (Saudi Advanced). Zakup samolotów rodziny F-15 w podobnej konfiguracji ma też rozważać Izrael (Pierwszy F-15QA dla Kataru, 2020-04-15, F-15IA Advanced Eagle dla Izraela?, 2018-11-23). 

F-15EX, wcześniej znany jako F-15X, został zaoferowany USAF pod koniec lipca 2018. Koncepcja modernizacji została początkowo oparta na rozwiązaniach projektu F-15 2040C z 2015. Departament Obrony wyraził zainteresowanie nowymi samolotami w grudniu tego samego roku (początkowo dwunastoma egzemplarzami, potem ośmioma). Ostatni nowo wyprodukowany F-15 został dostarczony amerykańskim wojskom lotniczym w 2001. Większość obecnie eksploatowanych F-15C/D weszło do służby w latach 1979-1985 i wiele wskazuje na to, że to właśnie samoloty tej partii zostaną zastąpione przez nowe statki powietrzne (F-15X oferowany USAF, 2018-07-23, F-15EX z bliska, 2019-04-17). 

Opis 

F-15EX ma charakteryzować się udźwigiem do 13 381 kg. W zależności do charakteru misji samolot będzie można przystosować do przenoszenia do 12 pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze lub piętnaście klasy powietrze-ziemia i przeciwokrętowego (w tym przyszłych pocisków hipersonicznych), montowanych na węzłach umieszczonych pod kadłubem, skrzydłami i na końcach skrzydeł. 

Cyfrowy system walki radioelektronicznej EPAWSS (Eagle Passive/Active Warning and Survivability System) ma spinać wszystkie sensory. Zapewni pilotowi łatwiejsze wykrywanie zagrożeń i przeciwdziałanie im (uproszczenie procesu celowania, zakłócanie namierzania i generowanie celów pozornych). Pierwszy tak wyposażony F-15E został oblatany 8 kwietnia 2019 (Oblot F-15E z EPAWSS, 2019-04-09). 

Samoloty zostaną wyposażone w silniki turbowentylatorowe General Electric F110-GE-129. Co ciekawe amerykańskie F-15 były dotąd napędzane Pratt & Whitney F100-PW-220. Silniki od GE Aviation stosowano tylko w niektórych egzemplarzach eksportowych: południowokoreańskich F-15K Slam Eagle, singapurskich F-15SG i saudyjskich F-15SA, a także obecnie produkowanych katarskich F-15QA. USAF wybrały nowy silnik 30 czerwca 2020, przeznaczając na zakup nieokreślonej ich liczby za 101 345 500 USD (400,964 mln zł). Dostawy mają zostać zrealizowane do 30 listopada 2022. Prawdopodobnie dotyczy to partii 16 pierwszych zespołów napędowych z ewentualną opcją na zapasowe. 

Modernizacji ulegnie również kabina. Najważniejszym elementem będzie komputer misji Advanced Display Core Processor II (ADCPII), który jest testowany od 2016. Komputer ma wykonywać 87 mld operacji/sekundę.