17 maja 2018 Biuro Badawcze amerykańskiej marynarki wojennej US Navy ONR (Office of Naval Research) poinformowało o udanej demonstracji autonomicznego lotniczego systemu logistycznego TALOS (Tactical Autonomous Aerial Logistics System), opracowanego w ramach programu AACUS (Autonomous Aerial Cargo/Utility System), w dostarczaniu ładunków dla Korpusu Piechoty Morskiej (USMC, US Marine Corps).
AEH-1 wykonując całkowicie autonomiczne loty dostarczał wodę, paliwo, racje żywnościowe MRE, zapasowe wyposażenie komunikacyjne oraz przenośne chłodziarki na krew. /Zdjęcia i film: ONR
Informacja o udanym pokazie została ujawniona po przyznaniu zespołom ONR oraz centrum badawczo-rozwojowego korporacji Aurora Flight Sciences Nagrody Pamięci im. Howarda Hughesa przez American Helicopter Society. Wcześniej program otrzymał nagrodę XCELLENCE w kategorii Detect and Avoid od stowarzyszenia Unmanned Vehicles Systems International oraz wyróżnienie od National Aeronautic Association.
TALOS, opracowany w ramach programu AACUS pod egidą US Navy, został zademonstrowany na bezzałogowej wersji śmigłowca UH-1H Iroquois (oznaczonej jako AEH-1). W maju 2018 z powodzeniem dostarczał wsparcie logistyczne jednostkom USMC ćwiczącym na poligonie Marine Corps Air Ground Combat Center Twentynine Palms w Kalifornii.
Wykonując całkowicie samodzielne loty śmigłowiec dostarczał ładunki o masie 236 kg, w tym wodę, paliwo, racje żywnościowe, zapasowe wyposażenie komunikacyjne i przenośne chłodziarki na krew. Była to pierwsza w historii autonomiczna dostawa kluczowego wsparcia logistycznego z punktu A do B oraz debiut takiego rozwiązania w siłach zbrojnych USA.
Analiza
Prace nad integracją śmigłowca AEH-1 z systemem TALOS rozpoczęły się 10 listopada 2016. Wcześniej wykonywano próby z trzema wiropłatami Bell 206, oraz z bezzałogowymi H-6U Unmanned Little Bird podczas których operator systemu znajdował się na pokładzie. AEH-1 z systemem TALOS został oblatany 13 grudnia 2017 (Autonomiczny UH-1H, 2017-12-22).
System składa się z sensorów oraz pakietu oprogramowania, które można zintegrować z dowolnym załogowym lub bezzałogowym śmigłowcem. Umożliwiają one autonomiczny lot w niesprzyjających warunkach pogodowych, jak też wykrywanie i omijanie przeszkód. TALOS pozwala na bieżąco wprowadzać zmiany. Obejmuje to na przykład wprowadzenie strefy zakazu lotów w danym obszarze.
Nawet operator z minimalnym przeszkoleniem może zgłosić zapotrzebowanie na dostawę sprzętu i zamówić lot transportowy za pomocą tabletu. Podczas pierwszej demonstracji TALOS, żołnierz bez wcześniejszego doświadczenia po 15-minutowym szkoleniu był w stanie zaprogramować misję dla AEH-1.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.