14 kwietnia amerykański Boeing poinformowała, że dzień wcześniej z lotniska przyzakładowego Lambert w St. Louis w stanie Missouri został oblatany pierwszy z 36 wielozadaniowych samolotów bojowych F-15QA (Qatar Advanced) przeznaczonych dla wojsk lotniczych Kataru.

Samoloty bojowe F-15QA mają charakteryzować się m.in. wzmocnioną konstrukcją skrzydeł i zwiększonym udźwigiem (dzięki montażowi dwóch dodatkowych węzłów uzbrojenia). Ponadto, F-15QA zostaną wyposażone w wielofunkcyjne wyświetlacze ciekłokrystaliczne o dużej rozdzielczości Passive Attack Display, radar z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA typu APG-63(V)3, zintegrowany system optoelektroniczny pracujący w podczerwieni (IRST) AAS-42 Tiger Eyes, system walki radioeletronicznej EPAWSS (Eagle Passive/Active Warning and Survivability System) i nowy komputer pokładowy z najszybszym dostępnym procesorem / Zdjęcie: Eric Shindelbower/Boeing

Samoloty bojowe F-15QA mają charakteryzować się m.in. wzmocnioną konstrukcją skrzydeł i zwiększonym udźwigiem (dzięki montażowi dwóch dodatkowych węzłów uzbrojenia). Ponadto, F-15QA zostaną wyposażone w wielofunkcyjne wyświetlacze ciekłokrystaliczne o dużej rozdzielczości Passive Attack Display, radar z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA typu APG-63(V)3, zintegrowany system optoelektroniczny pracujący w podczerwieni (IRST) AAS-42 Tiger Eyes, system walki radioeletronicznej EPAWSS (Eagle Passive/Active Warning and Survivability System) i nowy komputer pokładowy z najszybszym dostępnym procesorem / Zdjęcie: Eric Shindelbower/Boeing

Za sterami pierwszego F-15QA zasiadł pilot testowy Boeinga, Matt Giese, który wykonał 90-minutowy lot. Wydarzenie śledził m.in. pułkownik Ahmed Al Mansoori, który będzie dowódcą pierwszej eskadry katarskich F-15QA. 

Katar wyrażał zainteresowanie zakupem samolotów bojowych Boeinga od 2016. Wówczas kraj ten rozważał kupno 72 wielozadaniowe F-15SE Silent Eagle. Jeszcze tego samego roku Departament Stanu USA wydał zgodę na sprzedaż samolotów. 

Umowę zawarto 15 czerwca 2017. Porozumienie miało wartość 6,2 mld USD (25,62 mld zł). Dotyczyło ono kupna 36 samolotów w wariancie F-15QA oraz kolejnych 36 jako opcji. W grudniu 2017 Boeing otrzymał zielone światło na realizację zamówienia. Produkcję rozpoczęto 3 sierpnia 2018. Dostawy mają trwać do końca 2022. 

Co ciekawe, wykorzystując doświadczenie z prac na samolotem w wersjach F-15QA i F-15SA (Saudi Advanced) Boeing opracował jeszcze bardziej zaawansowany technicznie samolot – F-15EX. Jest on oferowany wojskom lotniczym USA (USAF). 

W br. USAF mają zamówić 8 samolotów tego typu. Ogólne zapotrzebowanie wynosi 144 statki powietrzne. Zakup samolotów rodziny F-15 w podobnej konfiguracji ma też rozważać Izrael. (F-15EX z bliska, 2019-04-17, F-15IA Advanced Eagle dla Izraela?, 2018-11-23). 

Poza wspomnianymi F-15QA wojska lotnicze Kataru mają również pozyskać 36 wielozadaniowych samolotów bojowych Dassualt Rafale oraz 24 Eurofighter Typhoon (Pierwszy Rafale dla Kataru, 2019-02-06).