18 czerwca Raytheon Missile Systems poinformował o podpisaniu porozumienia z Northrop Grumman Innovation Systems w zakresie opracowania, budowy i produkcji odpalanego z powietrza hipersonicznego pocisku manewrującego o napędzie strumieniowym w ramach projektu Hypersonic Air-breathing Weapon Concept (HAWC), nadzorowanego przez agencję DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) i laboratorium badawcze sił powietrznych AFRL (Air Force Research Laboratory). Na powyższe prace oba koncerny otrzymały 200 mln USD (761,94 mln zł).

Silnik strumieniowy typu scramjet różni się od silnika ramjet tym, że powietrze w komorze spalania porusza się z prędkością ponad Ma1, dzięki czemu nie musi być sprężane z mieszanką paliwową. Do zajścia tego zjawiska wymagane jest jednak osiągniecie prędkości ponaddźwiękowej, co w przypadku odpalanego z powietrza pocisku manewrującego oznacza, że zostanie wyposażony w rakietowy przyspieszacz / Grafika: Raytheon

Silnik strumieniowy typu scramjet różni się od silnika ramjet tym, że powietrze w komorze spalania porusza się z prędkością ponad Ma1, dzięki czemu nie musi być sprężane z mieszanką paliwową. Do zajścia tego zjawiska wymagane jest jednak osiągniecie prędkości ponaddźwiękowej, co w przypadku odpalanego z powietrza pocisku manewrującego oznacza, że zostanie wyposażony w rakietowy przyspieszacz / Grafika: Raytheon

Deklaracja o porozumieniu została ogłoszona podczas drugiego dnia paryskich targów Le Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace (SIAE) 2019. Współpraca zakłada integrację naddźwiękowej komory spalania silnika strumieniowego (scramjet) Northrop Grumman, całkowicie zbudowanego dzięki drukowi 3D z projektami hipersonicznych pocisków manewrujących Raytheona. Technologia drukowania przestrzennego ma pozwolić na znaczną redukcję masy całkowitej komory. John Wilcox, wiceprezes Northrop Grumman Innovation Systems poinformował, że masa opracowanego silnika scramjet ma być o połowę mniejsza, niż w przypadku zespołu napędowego Pratt & Whitney Rocketdyne SJY61 dla eksperymentalnego pocisku hipersonicznego X-51A Waverider, zbudowanego przez Boeinga dekadę temu. Redukcja masy i rozmiarów wynika z wymogów DAPRA i AFRL, gdyż nowa broń ma być przenoszona przez samoloty wielozadaniowe.

Tom Bussing, wiceprezes Raytheon Missile Systems, poinformował, że testy w locie prototypu mają nastąpić wkrótce. Program HAWC, wcześniej znany jako HABW (Hypersonic Air-Breathing Weapon) został rozpoczęty w 2014. W październiku 2016, Raytheon otrzymał 174,7 mln USD (664,5 mln zł) na zbadanie koncepcji pocisku hipersonicznego. Z kolei 5 marca 2019 Raytheon otrzymał 63,3 mln USD (240,8 mln zł) na opracowanie szybującej głowicy bojowej dla pocisku hipersonicznego średniego zasięgu (Broń hipersoniczna Raytheona , 2019-03-07).

Natomiast informacja o porozumieniu z Northrop Grumman pojawiła się w kilka dni po pierwszych testach w locie prototypu pocisku hipersonicznego Lockheed Martin AGM-183A, realizowanego w ramach programu Air-launched Rapid Response Weapon. Pocisk został umieszczony na belce podskrzydłowej bombowca B-52H. Lockheed Martin jest także jedynym kontroferentem w programie  HAWC (Oblot AGM-183A ARRW, 2019-06-15).

Analiza
Northrop Grumman pozyskał know-how w zakresie projektowania komór spalania silników strumieniowych razem z zakupem korporacji Orbital ATK w 2018. Wchodząca w jej skład Alliant Techsystems (ATK) w 2003 stała się właścicielem laboratorium GASL (General Applied Science Laboratory), które w latach 1990. opracowało silnik scramjetdla realizowanego przez Boeinga dla NASA eksperymentalnego pojazdu X-43A. Ponadto, drugi podmiot korporacji, czyli Orbital Sciences, również pracowała przy projekcie X-43A. Pozostaje on najszybszym bezzałogowym samolotem odrzutowym w historii z prędkością Ma9,6 uzyskaną podczas ostatniego, trzeciego lotu 16 listopada 2004.