28 grudnia 2018 Departament Obrony USA przekazał Boeingowi 400 mln USD (1,502 mld zł) na sfinansowanie wsparcia technicznego dalszej eksploatacji bombowców strategicznych B-1B Lancer i B-52H Stratofortress.
 Obecnie na wyposażeniu USAF znajduje się 65 bombowców B-1B Lancer i 75 B-52H Stratofortress. Przyznany Boeingowi kontrakt pozwoli na dalszą eksploatację tych samolotów / Zdjecie: USAF

Obecnie na wyposażeniu USAF znajduje się 65 bombowców B-1B Lancer i 75 B-52H Stratofortress. Przyznany Boeingowi kontrakt pozwoli na dalszą eksploatację tych samolotów / Zdjecie: USAF

Bezpośrednim zleceniodawcą jest AFLCM (Air Force Life Cycle Management) z bazy lotniczej Tinker w stanie Oklahoma. Prace zostaną przeprowadzone w bazach lotniczych Tinker, Edwards w Kalifornii i Barksdale w Luizjanie, a także w Oklahoma City. W roku fiskalnym 2019 przewidziano na to 35 232 481  USD (132,31 mln zł).

Oba typy bombowców strategicznych pozostają ważnym orężem Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. Są wykorzystywane przy realizacji konwencjonalnych operacji wsparcia wojsk lądowych przy użyciu precyzyjnego uzbrojenia powietrze-ziemia. Również ostatnio zakończyła się certyfikacja B-1B do użycia pocisków przeciwokrętowych dalekiego zasięgu AGM-158C LRASM (Long Range Anti-Ship Missile) wraz z dostawą pierwszych zamówionych seryjnych egzemplarzy (Pociski LRASM w USAF, 2018-12-20).

Analiza
Zgodnie z inicjatywą Bomber Vector (wcześniej Bomber Roadmap) 65 bombowców o zmiennej geometrii skrzydeł B-1B Lancer zostanie wycofanych ze służby do 2036 (poprzednio planowano do 2040). Samoloty wprowadzono do linii w 1986 (Nowe uzbrojenie B-1B Lancer, 2018-05-13).

Natomiast część floty B-52H Stratofortress zakończyło w 2018 proces pozbawiania zdolności przenoszenia broni nuklearnej. Dotyczyło to 30 operacyjnych samolotów i 12 z łącznie 20 zmagazynowanych w rezerwie. Pozostałe zostaną przezbrojone w pociski manewrujące, które powstają w ramach programu next-generation Long-Range Stand-Off (LRSO). Łącznie 75 samolotów będzie pozostawać w służbie po modernizacji do standardu B-52J do 2050. Pierwsze egzemplarze B-52 wprowadzono do linii w 1955 (Projekt bombowca B-21 zatwierdzony, 2018-12-10).

Równolegle trwają przygotowania do przywrócenia 24-godzinnej gotowości bojowej bombowców B-52H z bronią nuklearną na pokładzie. Samoloty mogą przenosić lotnicze bomby nuklearne swobodnie opadające typu B28, B43, B61-11 i B83, a w przyszłości B61-12. Jednocześnie planuje się wprowadzenie około 100 bombowców nowej generacji B-21 Raider, z możliwością zwiększenia zamówienia o kolejne 45 samolotów (Zatwierdzenie projektu bomby B61-12, 2018-10-02, Projekt bombowca B-21 zatwierdzony, 2018-12-10).