Przejdź do serwisu tematycznego

Aurora w kolejnym etapie programu SPRINT X-Plane agencji DARPA

Amerykańska spółka Aurora Flight Sciences (część Boeinga) zakończyła badanie koncepcji bezzałogowca pionowego startu i lądowania o dużej prędkości przelotowej na zlecenie agencji DARPA w programie SPRINT.

W poniedziałek, 20 maja 2024, amerykańska spółka Aurora Flight Sciences (część Boeinga) zakończyła badanie koncepcji bezzałogowca pionowego startu i lądowania o dużej prędkości przelotowej na zlecenie Agencji Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) w programie o kryptonimie SPRINT X-Plane (Speed and Runway Independent Technologies).

Zdjęcia: Aurora Flight Sciences

Program SPRINT X-Plane ma na celu zaprojektowanie, zbudowanie i przetestowanie w locie eksperymentalnego statku powietrznego, który ma zademonstrować technologie wspomagające i zintegrowane koncepcje niezbędne do połączenia dwóch cech: dużej prędkości przelotowej charakterystycznej dla klasycznych samolotów i niezależności od drogi startowej dzięki zdolności pionowego startu i lądowania (VSTOL) tak jak śmigłowiec.

DARPA wybrała Aurora Flight Sciences, która zakończyła niedawno przegląd projektu koncepcyjnego i została wybrana do kontynuowania prac nad wstępnym przeglądem projektu w fazie 1B. W fazie 1A programu uczestniczyła SPRINT X-Plane także spółka Bell Textron oferując rozwiązanie o nazwie HSVTOL (High-Speed Vertical Take-Off and Landing), łączącego cechy napędu zmiennowirnikowca i samolotu odrzutowego, ale nie jest jasne czy została wybrana do dalszych prac.

Koncepcja Aurory to demonstrator technologii statku powietrznego o niskim oporze powietrza, z wlotem powietrza wewnątrz skrzydła (fan-in-wing, FIW), które jest konstrukcji tzw. rozmytej (Blended Wing Body, BWB), łącząc w sobie zdolność pionowego startu i lądowania (VTOL) z wysoką prędkością przelotową. Spółka planuje zbudowanie i oblatanie demonstratora technologii, który jako docelowa platforma może realizować zadania na rzecz Dowództwa Operacji Specjalnych (US Special Operations Command, SOCOM).

Nowe wizualizacje demonstratora ukazują trzy silniki wentylatorowe do pionowego startu i lądowania i bardziej wyrafinowany, kompozytowy kadłub pozbawiony kabiny załogi. Wybór trzech jednostek napędowych odzwierciedla strategię zespołu Aurory mającą na celu uproszczenie konstrukcji demonstratora i usprawnienie jego drogi do testu w locie. Aby sprostać przyszłym wymaganiom operacyjnym, technologie FIW można przeskalować do czterech lub większej liczby silników, zwiększając jego udźwig. Podobnież, rozwiązania te można zaadaptować w załogowych statkach powietrznych.

Koncepcja Aurory została zaprojektowana tak, aby spełnić lub przekroczyć ambitne cele programu wyznaczone przez DARPA. Na przykład platforma ze skrzydłem mieszanym może osiągnąć prędkość przelotową 450 węzłów (ponad 830 km/h), a wbudowane silniki ze zintegrowanymi osłonami umożliwiają płynne przejście z lotu pionowego do poziomego. Projekt wykorzystuje również istniejący typ silnika (choć nie wskazano jaki), skracając ryzyko rozwoju i ramy czasowe. Oprócz VTOL, samolot może wykonywać krótki start i lądowanie pionowe (STOVL), superkrótki start i lądowanie (SSTOL) oraz konwencjonalny start i lądowanie (CTOL).

Aurora i Boeing wnoszą odpowiednią wiedzę specjalistyczną w zakresie platform o skrzydłach rozmytych, konfiguracji pionowego startu i lądowania oraz rozwoju samolotów wojskowych – powiedział Larry Wirsing, wiceprezes ds. rozwoju samolotów w Aurora Flight Sciences. Program DARPA SPRINT to ekscytująca okazja, aby kontynuować naszą historię rozwijania programów demonstracyjnych technologii, które zapewniają nowe możliwości armii amerykańskiej.

Zespoły Vertical Lift Aurory i Boeinga łączą ponad 30-letnie doświadczenie w tworzeniu nowatorskich platform pionowego startu i lądowania ze sprawdzonym procesem dojrzewania technologii. Zespół szacuje, że zakończenie wstępnego przeglądu projektu dla programu SPRINT zajmie około 12 miesięcy, a pierwszy lot ma nastąpić za 36 miesięcy.

Aurora Flight Sciences uczestniczy także w innych programach agencji DARPA: ekranoplanów transportowych o kryptonimie Liberty Lifter, wykorzystujących do lotu nad wodą efekt przypowierzchniowy oraz demonstratora technologii samolotu X-Plane w ramach drugiej fazy programu CRANE (Control of Revolutionary Aircraft with Novel Effectors), który ma wykonywać manewry w locie bez użycia zewnętrznych ruchomych (mechanicznych) powierzchni sterowych.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X