24 czerwca amerykańska spółka Bell Textron jest gotowa do złożenia oferty ostatecznej w programie amerykańskich wojsk lądowych (US Army) o kryptonimie FLRAA (Future Long Range Assault Aircraft), który jest częścią programu FVL-M (Future Vertical Lift – Medium) na następcę śmigłowców wielozadaniowych UH-60 Black Hawk (Wyzwania modernizacyjne (nie tylko) US Army).
Amerykańska spółka Bell Textron jest gotowa do złożenia oferty ostatecznej w programie amerykańskich wojsk lądowych o kryptonimie FLRAA na następcę śmigłowców UH-60 Black Hawk
Bell Textron wraz z zespołem Valor Team, nadzorującym próby demonstratora technologii zmiennowirnikowca V-280 Valor, przetestowali i zaprezentowali techniczne i operacyjne zalety tego statku powietrznego, optymalizując dane, aby złożyć jak najlepszą ofertę US Army. Oczekuje się, że już latem br. zostanie opublikowane zapytanie ofertowe (RFP, Request For Proposals) w programie FLRAA.
Opracowany na potrzeby programu demonstracyjnego JMR TD (Joint Multi-Role Technology Demonstrator), V-280 Valor w ciągu nieco ponad trzech lat od oblotu, 18 grudnia 2017, wylatał ponad 214 godzin (w ponad 150 lotach testowych), zaliczając kluczowe próby, takie jak wysoka manewrowość przy niskiej prędkości przelotowej, lot na duży dystans, loty z prędkością do 305 w. (565 km/h) czy szybka integracja systemów misji i wyposażenia. Dodatkowo, 15 lotów na V-280 wykonali piloci doświadczalni US Army, dzięki czemu uzyskano informacje zwrotne od potencjalnego użytkownika (również od techników i personelu obsługi naziemnej oraz biura programowego US Army) (Poziomy lot V-280 Valor).
Keith Flail, wiceprezes wykonawczy działu Advanced Vertical Lift Systems w Bell Textron, powiedział:
Wyzwanie (związane z programem) FLRAA przedstawione przez US Army było nieosiągalne przez klasyczne śmigłowce. Wyjaśnili dokładnie potrzebę modernizacji i transformacji (swoich sił). Oceniliśmy kilka technologii pionowzlotów i ustaliliśmy, że zmiennowirnikowiec jest jedynym rozwiązaniem wymagań dotyczących zwrotności, zasięgu i prędkości przelotowej, które może spełnić warunek kosztów, harmonogram dostaw i profil ryzyka wymaganych dla pomyślnego przebiegu programu wdrożeniowego. Bell i nasi koledzy z Team Valor nie mogli być bardziej dumni z wyników V-280 w ścisłej współpracy z US Army w programie JMR TD i fazie CCDR (Competitive Demonstration and Risk Reduction).
Oprócz realizacji prób w locie, Bell i Team Valor dostarczyli US Army analiz na temat kosztów eksploatacji, dzięki modułowej konstrukcji, otwartej architektury systemów oraz uproszczonej konserwacji, co ma zapewnić wysoką gotowość operacyjną przy użyciu modelowana cyfrowego oraz przetwarzania i analizy danych.
Oferta Bell Textron ma bazować na testowanym prototypie zmiennowirnikowca V-280 Valor., który napędzany jest dwoma silnikami turbowałowymi General Electric T64-GE-419 o mocy 4750 KM (3540 kW) / Zdjęcia Bell Textron
Ryan Ehinger, wiceprezes i dyrektor programu FLRAA w Bell Textron, dodał:
Przeszliśmy długą drogę, odkąd osiem lat temu rozpoczęliśmy nasz projekt. Podjęliśmy zobowiązania, bezpiecznie wykonaliśmy nasz program na czas i potwierdziliśmy nasze twierdzenia o wydajności oraz dokładność naszych modeli cyfrowych poprzez program lotów. Ostatecznie US Army nie posyła do walki na tyłach modeli cyfrowych, dlatego pomyśleliśmy, że ważne jest, aby przedstawić fizyczny dowód. Ta technologia statków powietrznych nowej generacji stanowi sprawdzony fundament, podbudowę do zastosowania naszego cyfrowego szkieletu otwartej architektury, aby zapewnić US Army maksymalną elastyczność w konserwacji w sposób, który ma dla nich sens. Zapewni także długoterminową interoperacyjność w przyszłych połączonych operacjach obejmujących wszystkie domeny pola walki.
W miarę zbliżania się programu FLRAA do fazy zamówienia, Bell Textron będzie kontynuował wysiłki w fazie II etapu CDRR, aby przedstawić wstępne projekty głównych podsystemów i koncepcyjnego systemu uzbrojenia, w oparciu o sprawdzone dane, zgodnie z harmonogramem US Army. Przypomnijmy, że faza II etapu CDRR rozpoczęła się 30 marca br., po tym jak Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC) z Redstone Arsenal w Alabamie przyznało kolejne środki finansowe spółkom Bell Textron i Sikorsky Aircraft Corp. w programie FLRAA (Kolejne środki w programie FLRAA).
Kontrpropozycją w programie jest śmigłowiec wielozadaniowy Defiant X, którego koncepcję zaprezentowało konsorcjum Sikorsky-Boeing 25 stycznia 2020. Powstanie on w oparciu o testowany demonstrator technologii SB>1 Defiant ze współosiowym układem dwuwirnikowym z przeciwbieżnymi wirnikami sztywnymi i śmigłem pchającym (Defiant X w programie FLRAA).
US Army chce podpisać umowę z jednym z oferentów już w 2022, po zakończeniu fazy CCDR, tak aby rozpoczęcie dostaw seryjnych statków powietrznych nastąpiło od 2030, a cztery lata później ogłoszenie wstępnej gotowości operacyjnej. Co ciekawe, programem FLRAA zainteresowane wstępnie są Włochy i Wielka Brytania (Brytyjskie AW101 Merlin w służbie do lat 2040).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.