15 maja 2018 amerykański koncern Bell poinformował o przeprowadzeniu pierwszego poziomego lotu zmiennowirnikowca nowej generacji V-280 Valor. Kompozytowy płatowiec został ujawniony pod koniec września 2015, po 22 miesiącach montażu w zakładach korporacji Spirit AeroSystems w Wichita w Kansas, skąd został wysłany do Teksasu do dalszych prac.

Pierwsza próba została przeprowadzona 11 maja z gondolami silników w położeniu horyzontalnym z prędkością 352 km/h (190 węzłów). Podczas kolejnych prób zmiennowirnikowiec miał osiągnąć maksymalną zakładaną dla tej konstrukcji prędkość 519 km/h (280 węzłów). V-280 startował z przyzakładowego lotniska Amarillo Assembly Center w Teksasie. /Zdjęcie: Bell

Pierwsza próba została przeprowadzona 11 maja z gondolami silników w położeniu horyzontalnym z prędkością 352 km/h (190 węzłów). Podczas kolejnych prób zmiennowirnikowiec miał osiągnąć maksymalną zakładaną dla tej konstrukcji prędkość 519 km/h (280 węzłów). V-280 startował z przyzakładowego lotniska Amarillo Assembly Center w Teksasie. /Zdjęcie: Bell

V-280 Valor został wyposażony w potrójnie dublowany elektroniczny system sterowania fly-by-wire, usterzenie motylkowe, stałe skrzydła, duże przesuwane drzwi boczne o szerokości 1,8 m i chowane podwozie. Maksymalna masa startowa wynosić ma ok. 13 680 kg. Napęd stanowią dwa silniki turbowałowe General Electric T64-GE-419 o mocy 4 750 KM (3 540 kW) każdy.

Statek będzie zdolny do transportu 11 żołnierzy, a załogę ma stanowić 2 pilotów i 2 techników. Promień działania to ponad 460 km, a zasięg do przebazowania nawet 3900 km. Powstać ma także wersja uderzeniowa, oznaczona jako AV-280, przenosząca uzbrojenie w komorach wewnętrznych i na podwieszeniach zewnętrznych (kierowane i niekierowane pociski rakietowe). Może być też nośnikiem niewielkich bsl.

Istotną różnicą pomiędzy użytkowanym w siłach zbrojnych USA zmiennowirnikowcem V-22 Osprey a V-280 jest fakt, że w nowym statku obracane są jedynie same wirniki, a silniki pozostają w pozycji horyzontalnej. Dzięki takiemu rozwiązaniu zmniejsza się strumień powietrza kierowanego ku ziemi w czasie gdy wirniki ustawione są poziomo. Upraszcza to także skomplikowaną mechanikę napędu znaną z Ospreya, będącą źródłem problemów eksploatacyjnych w USAF i USMC.

Analiza
Program zmiennowirnikowca V-280 jest realizowany pod nadzorem koncernów Bell oraz Lockheed Martin dla programu US Army Future Vertical Lift (FVL), który wcześniej był znany jako Joint Multi-Role Technology Demonstrator (JMR-TD). Podmiotami wspierającymi program są General Electric, Moog, IAI, TRU Simulation & Training, Astronics, Eaton, GKN Aerospace, Lord, Meggitt oraz Spirit AeroSystems. Konkurencyjnym modelem w programie FVL jest propozycja koncernów Sikorsky Aircraft i Boeing o nazwie SB-1 Defiant, który jest klasycznym śmigłowcem, bazującym na prototypowym modelu Sikorsky X2 z wirnikiem pchającym.

Koncepcja nowego zmiennowirnikowca została zaprezentowana przez Bella podczas konwencji Army Aviation Association of America (AAAA) Annual Professional Forum and Exposition, odbywającej się w Fort Worth w Teksasie w kwietniu 2013. We wrześniu tego samego roku w Fort Benning w Georgii zaprezentowano pełnowymiarową makietę statku.

Prototyp V-280 Valor o nr rej. N280BH został oblatany 18 grudnia 2017, wykonując lot z pionowym położeniem gondoli silników. 30 sierpnia 2017 statek został sfotografowany podczas przygotowań do lotu ze stopniem ukończenia montażu wynoszącym 95%. Od lutego 2017 przechodził naziemne testy wibracyjne.