25 stycznia należąca do Lockheed Martin spółka Sikorsky Aircaft wraz z Boeingiem zaprezentowały koncepcję śmigłowca wielozadaniowego Defiant X oferowanego w programie amerykańskich wojsk lądowych (US Army) o kryptonimie FLRAA (Future Long Range Assault Aircraft), który jest częścią programu FVL-M (Future Vertical Lift – Medium), mającego wyłonić następcę rodziny UH-60M Black Hawk. Zaprezentowany wiropłat ma być rozwinięciem demonstratora technologii SB>1 Defiant ze współosiowym układem dwuwirnikowym z przeciwbieżnymi wirnikami sztywnymi i śmigłem pchającym (Bell i Sikorsky w kolejnym etapie FARA, 2020-03-26).

Należąca do Lockheed Martin spółka Sikorsky Aircaft wraz z Boeingiem zaprezentowały koncepcję śmigłowca wielozadaniowego Defiant X oferowanego w programie US Army o kryptonimie FLRAA./ Grafika: Lockheed Martin

Należąca do Lockheed Martin spółka Sikorsky Aircaft wraz z Boeingiem zaprezentowały koncepcję śmigłowca wielozadaniowego Defiant X oferowanego w programie US Army o kryptonimie FLRAA./ Grafika: Lockheed Martin

W odniesieniu do wyglądu zewnętrznego, w porównaniu do demonstratora technologii SB>1 Defiant, Defiant X charakteryzuje się bardziej zaostrzonym dziobem, nowymi wlotami powietrza do silników, zabudowanym wirnikiem głównym i zmienionym kształtem usterzenia pionowego ogona. Zmiany cech aerodynamicznych i układu napędowego wynikają zapewne z analiz realizowanych prób w locie demonstratora (oblot nastąpił 21 marca 2019) (Oblot SB>1 Defiant, 2019-03-22). 

Śmigłowiec ma transportować do 12 w pełni wyekwipowanych żołnierzy lub 1670 kg ładunku użytecznego. Kompozytowy, sztywny wirnik główny ma zapewniać lepszą zwrotność i manewrowość (wraz ze śmigłem pchającym), a wykonany z podobnego materiału kadłub redukować wibracje podczas lotu i być odporny na korozję w trudnych warunkach. 

Innym przedsiębiorstwem biorącym udział w programie FLRAA jest Bell Textron, który zaoferował zmiennowirnikowiec V-280 Valor (osiągnął dotąd nalot 200 godzin podczas prawie 160 lotów). Obaj oferenci mają czas do końca 2021 na złożenie ostatecznych ofert, a wybór oferenta i podpisanie umowy ma nastąpić do 2022, tak aby wstępna gotowość operacyjna śmigłowca (IOC, Initial Operational Capability) w US Army mogła zostać ogłoszona około 2030. Co ciekawe, programem FLRAA zainteresowane wstępnie są Włochy i Wielka Brytania.

Zaprezentowany wiropłat ma być rozwinięciem demonstratora technologii SB>1 Defiant ze współosiowym układem dwuwirnikowym z przeciwbieżnymi wirnikami sztywnymi i śmigłem pchającym / Film: Lockheed Martin

Program FLRAA ma wyłonić następcę śmigłowców UH-60M Black Hawk, ale w planach jest również opracowanie wariantu uderzeniowego, który w przyszłości zastąpi śmigłowce AH-64E Apache Guardian. 10 kwietnia 2017 zespół Sikorsky-Boeing zaprezentował uderzeniowy wariant Defianta, który większość elementów konstrukcyjnych, takich jak napęd i elementy kadłuba współdzieli z wariantem bazowym.