20 sierpnia w bazie Camp Mabry w Austin (Teksas) najwyżsi przedstawiciele amerykańskich wojsk lotniczych (US Air Force, USAF) brali udział w prezentacji ultralekkiego, jednomiejscowego elektrycznego wielowirnikowca Hexa eVTOL (electric Vertical Take-Off and Landing), oferowanego przez spółkę LIFT Aircraft w programie Agility Prime (W poszukiwaniu następcy CV-22B , 2019-11-23).

Hexa eVTOL ma masę własną 196 kg i jest napędzany osiemnastoma niezależnymi od siebie silnikami elektrycznymi / Zdjęcie: Sean Kornegay

Hexa eVTOL ma masę własną 196 kg i jest napędzany osiemnastoma niezależnymi od siebie silnikami elektrycznymi / Zdjęcie: Sean Kornegay

W prezentacji wzięli udział sekretarz USAF Barbara Barrett, szef sztabu USAF gen. Charles Q. Brown oraz Chief Master Sergeant USAF JoAnne S. Bass (doradca sekretarz i szefa sztabu), a także przedstawiciele Gwardii Narodowej stanu Teksas oraz nadzorujący oficerowie inicjatywę AFWERX, która ma na celu współpracę sił zbrojnych z małymi przedsiębiorstwami. Demonstracja Hexa eVTOL została sfinansowana w ramach programu Small Business Innovation Research (SBIR), który zakłada współpracę z małymi i średnimi przedsiębiorstwami z branż cywilnych, co pozwala na wdrażanie technologii dostępnych komercyjnie do wojska. W czasie demonstracji w powietrzu, w kabinie pojazdu zasiadł dyrektor generalny Lift Aircraft, Matthew Chasen (Testy Ultra LEAP, 2019-12-16).

Spółka LIFT Aircraft z siedzibą w Austin, jest jednym z pierwszych przedsiębiorstw, które złożyło 29 kwietnia br. ofertę w programie Agility Prime, który ma na celu wdrożenie niedrogiego statku powietrznego pionowego startu i lądowania do transportu jednej osoby, zwanych potocznie latającymi samochodami. Inicjatywa rozpoczęta w kwietniu br., zakłada, iż do 2023 zostaną wdrożone statki powietrzne oraz osiągnięcie gotowości operacyjnej.

Wymogami, oprócz napędu elektrycznego, jest możliwość wykonywania lotów załogowych, bezzałogowych i autonomicznych, pionowy start i lądowanie, modułowa konstrukcja, a preferowanym układem konstrukcyjnym jest wielowirnikowiec, choć nie wykluczono również stałopłatów.

Hexa eVTOL ma masę własną 196 kg (432 funty) i jest napędzany osiemnastoma niezależnymi od siebie silnikami elektrycznymi zasilanymi akumulatorami w układzie rozproszonym (DEP, Distributed Electronic Propulsion), których moc jest przenoszona na tyleż samo wirników. Ich pracę kontroluje komputer pokładowy z trzyosiowym autopilotem, a wykonywanie manewrów odbywa się poprzez zmianę prędkości obrotu poszczególnych wirników. Sterowanie wielowirnikowcem odbywa się za pomocą manipulatora drążkowego, a parametry lotu są wyświetlane na 7-calowym dotykowym wyświetlaczu.

Co ciekawe, statek ten jest klasyfikowany przez amerykańską Federalną Administrację Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration) jako Powered Ultralight (ultralekki pojazd z napędem) do użytkowania którego nie jest potrzebna licencja pilota. W tej samej kategorii znajdują się m.in. motolotnie.