19 listopada magazyn Air Force Magazine poinformował, że Dowództwo Operacji Specjalnych Sił Powietrznych USA (Air Force Special Operations Command, AFSOC) poszukuje następcy zmiennowirnikowców Bell-Boeing CV-22B Osprey.
CV-22B Osprey na potrzeby AFSOC wyposażono w dodatkowe zbiorniki paliwa w skrzydłach (dzięki czemu zwiększono zapas paliwa o 2230 litrów), radiolokatory do omijania przeszkód terenowych AN/APQ-186 oraz systemy samoobrony AN/ALQ-211 i AN/AAQ-24 Nemesis. Dodatkowo w kabinie mogą zostać zainstalowane dwa dodatkowe zbiorniki paliwa o pojemności 760 lub 1630 litrów / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski
Gen. bryg. David Harris, odpowiedzialny w dowództwie AFSOC za strategiczne plany, programy i wymagania taktyczno-techniczne nowego wyposażenia poinformował, że trwają przygotowania do opracowania szczegółowych wymogów dla następcy CV-22B. Deklaracja padła 18 listopada podczas konferencji w AFA Mitchell Institute for Aerospace Studies w Arlington w stanie Wirginia (Izrael zainteresowany V-22, 2019-08-13).
Wprowadzenie do służby w czterech eskadrach liniowych operacji specjalnych AFSOC (7., 8., 20. i 71.) zmiennowirnikowców (o wyższej prędkości przelotowej, pułapie praktycznym i zasięgu) w miejsce klasycznych śmigłowców zwiększyło potencjał wykonywania misji głęboko poza liniami przeciwnika (Rozpoznawczy bsl dla MV-22B, 2019-05-16).
Teraz AFSOC oczekuje, że potencjalny następca CV-22B Osprey zapewni jeszcze większą ładowność (do trzech lotniczych palet ładunkowych). Kadłub mógłby wykorzystywać technologie obniżonej wykrywalności radarowej, co pozwoliło by na swobodniejsze operowanie nad terytorium przeciwnika. Wstępny wymóg dotyczy także prędkości przelotowej, którą oszacowano na około 830-930 km/h (450-500 w.). Dotychczasowym atutem CV-22B była zdolność pionowego startu i lądowania (Vertical Take Off and Landing, VTOL) i taki wymóg miałby spełniać również jego następca (Pierwsza eskadra CMV-22B Osprey, 2018-12-17).
Analiza
Wstępne wymogi AFSOC mógłby spełnić zmiennowirnikowiec nowej generacji albo śmigłowiec transportowy ze współosiowym układem dwuwirnikowym z przeciwbieżnymi wirnikami sztywnymi i ogonowym śmigłem pchającym. Obecnie na potrzeby wojsk lądowych (US Army) w ramach postępowania o kryptonimie FLRAA (Future Long Range Assault Aircraft), które jest częścią programu FVL-M (Future Vertical Lift – Medium), ą rozwijane tego typu konstrukcje.
Spółka Bell opracowała zmiennowirnikowiec V-280 Valor, natomiast Sikorsky i Boeing śmigłowiec SB>1 Defiant. W obecnych konfiguracjach nie spełniają one jednak wymogów AFSOC dotyczących prędkości przelotowej. Co ciekawe jednak, w ramach postępowania FLRAA, przewiduje się zakup zmodyfikowanych odpowiednio konstrukcji, które zastąpią m.in. zmiennowirnikowce MV-22B Osprey, należące do Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) (Wymagania dla FLRAA, 2019-04-07).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.