Przejdź do serwisu tematycznego

Koniec dostaw T129 ATAK do Filipin

15. Skrzydło Szturmowe filipińskich wojsk lotniczych odebrało ostatnie dwa z sześciu zamówionych w Turcji śmigłowców szturmowych T129B ATAK Faz-2.

W niedzielę, 19 maja 2024, służba prasowa 15. Skrzydła Szturmowego filipińskich wojsk lotniczych (Hukbong Himpapawid ng Pilipinas), które stacjonuje w bazie lotniczej Danilo Atienza w prowincji Cavite na wyspie Luzon poinformowała na swoim profilu na Facebooku o odbiorze ostatnich dwóch z sześciu zamówionych w Turcji śmigłowców szturmowych T129B ATAK Faz-2. Dostawy rozpoczęto 14 grudnia 2021.

Zdjęcia: 15th Strike Wing via Facebook

Wiropłaty zostały odebrane w piątek, 17 maja. Odbyło się powitanie i poświęcenie egzemplarzy o numerach 1505 (piloci: ppłk. Ernest F. Dela Cuadra i mjr Maria Francia P. Acacio) i 1506 (piloci: mjr Lawrence B. De Castro i mjr Pearl Joy P. Castillo). W wydarzeniu uczestniczyli m.in. gen. dyw. Araus Robert F. Musico, szef Dowództwa Walki Powietrznej, gen. bryg. Juliano C. Llarenas, dowódca 15. Skrzydła Szturmowego wraz z dowódcami pododdziałów i sztabem jednostki (Dostawy BrahMos do Filipin).

Oba śmigłowce T129B ATAK Faz-2 wykonały niski przelot przed lądowaniem na czynnym pasie startowym bazy. Następnie rozpoczęła się ceremonia powitania załóg w kraju, poświęcenie śmigłowców przez kapelana wojskowego i uroczyste rozlanie szampana.

Według pierwotnego harmonogramu, dostawa śmigłowców miała zostać sfinalizowana do końca 2023. Nie poinformowano dlaczego opóźniła się.

Rząd w Manili zamówił w Turcji sześć T129 za równowartość 13,8 mld PHP (wówczas 1,05 mld zł). Zakup został zarekomendowany 29 listopada 2018 przez zespół ds. zamówień wojskowych przy wojskach lotniczych w programie CUH (Combat Utility Helicopter). Program jest częścią planu modernizacji technicznej sił zbrojnych Horyzont 2 na lata 2018-2022. Nieoficjalnie planowano zakup nawet 24 wiropłatów (Filipiny zainteresowane T129).

Sześć T129B dołączyło w wojskach lotniczych Filipin do dwóch używanych eks-jordańskich AH-1 Cobra oraz nowych MD 520MG i AW109E. Dostarczony wariant jest nowością w ofercie tureckiego holdingu TUSAŞ/TAI (Türk Havacılık ve Uzay Sanayi, Turkish Aerospace Industries). Prototyp oblatano 13 listopada 2019. W porównaniu z T129 ATAK Faz-1, otrzymał on nowy pakiet systemów walki radioelektronicznej, rozszerzony system ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką radaru, system zakłócania pasma radiowego, system ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką lasera, a także nowe radiostacje typu 9681 V/UHF. Pierwszym użytkownikiem tej wersji został departament lotnictwa tureckiej policji (Türk Polis Teşkilatı).

Początkowo, program dostaw śmigłowców był zagrożony po tym, jak w 2018 administracja ówczesnego prezydenta USA Donalda Trumpa nałożyła embargo na Turcję, związane z zamówieniem przez rząd w Ankarze rosyjskich zestawów przeciwlotniczych i przeciwrakietowych S-400 Triumf. Embargo objęło nie tylko wykluczenie Turcji z programu F-35 JSF, ale i eksport m.in. silników lotniczych (m.in. turbowałowych CTS800-4A, napędzających T129) produkowanych przez konsorcjum LHTEC (Light Helicopter Turbine Engine Company), będące spółką joint venture koncernów Rolls-Royce i Honeywell.

Dlatego też, 30 kwietnia 2020 Amerykanie zaoferowali Filipinom alternatywę w postaci sześciu śmigłowców uderzeniowych Bell AH-1Z Viper lub takiej samej liczby Boeing AH-64E Apache Guardian, wraz z pakietami wyposażenia i uzbrojenia, w ramach procedury FMS (Foreign Military Sales). Oprócz tego spółka Lockheed Martin, zaproponowała poprzez komercyjną procedurę DCS (Direct Commercial Sales), uderzeniową wersję śmigłowców Sikorsky S-70i, oznaczoną jako Armed Black Hawk. Wszystkie oferty zostały odrzucone.

Kwestia sprzedaży T129 do Filipin została rozwiązana, z korzyścią dla obu stron, 18 maja 2021 gdy Departament Stanu USA zniósł embargo na silniki LHTEC. Co ciekawe, zakupem T129 był też zainteresowany Pakistan, ale w tej sprawie nie nastąpiło rozstrzygnięcie i rząd w Islamabadzie zakupił chińskie CAIC Z-10ME (jak dotąd dostarczono trzy egzemplarze).

Poza Filipinami, na zakup T129 zdecydowała się także Nigeria – zamówiono 6 egzemplarzy z opcją na 6 kolejnych, a pierwsze dwa zaprezentowano 29 października 2023.

Jeśli chodzi o najnowsze filipińskie zakupy na rzecz wojsk lotniczych, to 19 października 2023 podpisano umowę na trzy średnie samoloty transportowe Lockheed Martin C-130J-30 Super Hercules. 10 września 2022 media filipińskie informowały z kolei o planach pozyskania trzeciej partii śmigłowców wielozadaniowych S-70i Black Hawk International, które będą produkowane w zakładach PZL Mielec w Polsce. Wcześniej zamówiono w pierwszej transzy 16 wiropłatów (z tym, że jeden później rozbił się), natomiast w drugiej kolejne 32 egzemplarze. Trzecia partia może liczyć maksymalnie 16 śmigłowców.

8 lutego 2023 ogłoszono zakup niesprecyzowanej liczby używanych japońskich śmigłowców transportowych Fuji-Bell UH-1J oraz wyrażono zainteresowanie szturmowymi AH-1S Cobra. W kwietniu ub. r. wyrażono zainteresowanie samolotami szturmowymi, A-29B Super Tucano, natomiast w kwietniu br. z kolei USA ponowiły złożoną w 2021 propozycję sprzedaży 12 samolotów wielozadaniowych F-16.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Stryker M-SHORAD otrzymał nazwę Sgt Stout

W 249. rocznicę powstania amerykańskich wojsk lądowych (US Army) ogłoszono, że artyleryjsko-rakietowe zestawy systemu przeciwlotniczego krótkiego zasięgu M-SHORAD na podwoziu Stryker otrzymały nazwę…

Rosja: K-564 Archangielsk rozpoczął próby morskie

Rosyjską stocznię OAO PO Siewmasz w Siewierodwinsku po raz pierwszy opuścił wielozadaniowy okręt podwodny K-564 Archangielsk zmodernizowanego projektu 885M Jasień-M o napędzie jądrowym. Jednostka…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X