Przejdź do serwisu tematycznego

Umowa na Super Herculesy dla Filipin

Amerykańska spółka Lockheed Martin i Departament Obrony Filipin podpisały umowę procedurą komercyjną DCS na trzy średnie samoloty transportowe C-130J-30 Super Hercules.

W czwartek, 19 października, amerykańska spółka Lockheed Martin poinformowała o podpisaniu umowy z Departamentem Obrony Filipin procedurą komercyjną DCS (Direct Commercial Sales) na trzy średnie samoloty transportowe C-130J-30 Super Hercules dla filipińskich wojsk lotniczych (Hukbong Himpapawid ng Pilipinas). Dostawy wszystkich trzech samolotów mają zostać zrealizowane w 2026.

Wraz z umową, samoloty C-130J będą użytkowane przez 26 operatorów w 22 państwach. Lockheed Martin dostarczyła dotąd ponad 525 Super Herculesów / Zdjęcie: Lockheed Martin

Plan zakupu pięciu fabrycznie nowych Super Herculesów, zamiast kolejnych dwóch używanych, ogłoszono 21 października 2021. Później liczba samolotów została zredukowana do trzech. Negocjacje z producentem sfinalizowano 29 grudnia 2022, a 5 marca br. zatwierdzono zakup – choć z końcem ub. r. wpłacono już zaliczkę  na poczet umowy w wysokości 108,5 mln USD (Filipiny zatwierdziły zakup Super Herculesów, Filipiny chcą C-130J Super Hercules).

Natomiast 12 grudnia ub. r. Air Force Life Cycle Management Center Dowództwa Logistycznego USAF, w imieniu Departamentu Obrony USA, zawarło umowę o wartości 16 327 732 USD ze spółką PPI Technical Services z Kent w stanie Waszyngton w sprawie budowy i certyfikacji centrum obsługi technicznej łopat śmigieł do samolotów Super Hercules na terytorium Filipin. Umowa ma zostać wykonana do 11 grudnia 2027 roku. W momencie podpisania kontraktu uruchomiono pełne finansowanie.

Obecnie, filipińskie wojska lotnicze dysponują pojedynczymi Herculesami w wersjach C-130B, C-130H i C-130T (inny C-130H rozbił się 4 lipca 2021 podczas lądowania na lotnisku Jolo na wyspie Sulu: 50 osób zginęło, 46 zostało rannych, a 54 przeżyły wypadek). Pierwsze trafiły do linii na początku lat 1970.

Z uwagi na zagrożenia dla ludności cywilnej, takie jak sezonowe tajfuny, ale też zdarzające się trzęsienia ziemi, erupcje wulkanów, powodzie i osuwiska błotne, parlament zażądał gotowości operacyjnej przynajmniej trzech samolotów transportowych, czego nie mogą zapewnić leciwe już samoloty na wyposażeniu sił zbrojnych.

Załogi Filipińskich Sił Powietrznych od dawna demonstrują, do czego zaprojektowano C-130: podróżować wszędzie – w każdych warunkach – aby nieść nadzieję i pomagać tam, gdzie jest ona najbardziej potrzebna – powiedział Rod McLean, wiceprezes i dyrektor generalny linii biznesowej Air Mobility & Maritime Missions w Lockheed Martin. To zaszczyt kontynuować służbę Filipinom najbardziej zaawansowanym i wydajnym C-130, jaki kiedykolwiek wyprodukowano. Super Hercules zapewni filipińskim siłom powietrznym niezrównaną interoperacyjność i możliwości, wspierając ambitne misje w całym regionie Pacyfiku.

Transportowy C-130J-30 z wydłużonym kadłubem jest najpopularniejszą konfiguracją samolotu C-130J (taki też został wybrany przez władze filipińskie – przyp. red.). Prototyp C-130J został oblatany 5 kwietnia 1996. W służbie w amerykańskich siłach zbrojnych od 1999. Został opracowany po fiasku programu Advanced Medium STOL Transport, który miał na celu budowę następcy C-130 Hercules. W porównaniu z nim, zmodernizowany model otrzymał m.in. nowe silniki turbośmigłowe Rolls-Royce AE 2100D3 o mocy 4637 KM każdy w miejsce Allison T56-A-15 o mocy 4590 KM, nową kabinę, a niektóre wersje także winglety redukujące zużycie paliwa. Wariant C-130J-30 charakteryzuje się wydłużonym kadłubem z 29,79 do 34,37 m (Australia kupi 20 nowych Super Herculesów).

Pozyskanie Super Herculesów to jedyny zakup w spółce Lockheed Martin, jaki w ostatnim czasie zaplanowały władze w Manili. 10 września ub. r. media filipińskie informowały, że władze skierowały wniosek w sprawie pozyskania trzeciej partii śmigłowców wielozadaniowych S-70i Black Hawk International, które będą produkowane w zakładach PZL Mielec w Polsce. Wcześniej zamówiono w pierwszej transzy 16 wiropłatów (z tym, że jeden później rozbił się), natomiast w drugiej kolejne 32 egzemplarze. Trzecia partia może liczyć maksymalnie 16 śmigłowców (Umowa na 32 Black Hawki dla Filipin sygnowana).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X