24 września europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała o podpisaniu umowy z ministerstwem obrony Indii na dostawę 56 lekkich samolotów transportowych C295 dla wojsk lotniczych (Bhartiya Vāyu Senā). To największa w historii jednorazowa umowa na ten typ samolotu (Używane Mirage 2000 dla Indii).
Indie staną się 35. użytkownikiem samolotów C295 na świecie. Klienci zamówili już 278 egzemplarzy, z których 200 jest już w eksploatacji; spędziły one w powietrzu ponad pół miliona godzin
Zakup został zatwierdzony 8 września br. przez Komitet Gabinetowy ds. Bezpieczeństwa (Defence Acquisition Council, DAC) pod przewodnictwem premiera Narendry Modiego. Sama procedura przeciągała się od 28 marca 2019, gdy Airbus zakończył negocjacje cenowe z rządem indyjskim. Informowano wówczas, że wartość umowy wyniesie około 2,8 mld EUR (12,9 mld zł), choć wówczas planowano zakup 62 samolotów – 6 dodatkowych C295 w wersji zwalczania okrętów podwodnych i patrolowej dla Straży Wybrzeża (Bhāratīya Taṭarakṣak) w ramach prawa opcji (C295 dla Indii).
Na mocy zawartej dziś umowy, Airbus dostarczy pierwszych 16 samolotów w stanie lotnym z linii montażu końcowego w hiszpańskiej Sewilli. Kolejnych 40 samolotów zostanie wyprodukowanych i zmontowanych przez Tata Advanced Systems (TASL) w Indiach w ramach partnerstwa przemysłowego między obiema spółkami. Pierwsze 16 egzemplarzy zostanie dostarczonych w ciągu 4 lat od daty zawarcia umowy. Wszystkie samoloty zostaną przekazane w konfiguracji transportowej i wyposażone w rodzimy zestaw obrony elektronicznej (Electronic Warfare Suite) (Ulepszony Airbus C295 Armed ISR).
Michael Schoellhorn, prezes Airbus Defence and Space, powiedział:
Kontrakt wesprze rozwój indyjskiej branży lotniczej, skutkując inwestycjami i utworzeniem bezpośrednio 15 000 wykwalifikowanych miejsc pracy oraz pośrednio 10 000 stanowisk pracy w ciągu najbliższych10 lat. C295 ponownie udowodnił, że jest liderem segmentu, a wraz z uzyskaniem przez Indie statusu nowego użytkownika, typ ten samolotu jeszcze bardziej zwiększy swoje oddziaływanie, nie tylko pod względem aspektów operacyjnych, ale także własnego rozwoju przemysłowego i technologicznego.
Sukaran Singh, prezes Tata Advanced Systems Limited, dodał:
To moment dumy dla naszej firmy i kamień milowy dla indyjskiej branży zbrojeniowej. Po raz pierwszy indyjska firma prywatna będzie w całości produkować samolot w Indiach. To przedsięwzięcie pokazuje, że Tata Advanced Systems jako producent sprzętu wojskowego może budować konkurencyjny globalnie, skomplikowany sprzęt w Indiach.
Dzięki zdolnościom do operowania z krótkich lub nieprzygotowanych lądowisk, C295 jest używany do transportu do 71 żołnierzy lub 50 spadochroniarzy oraz zadań logistycznych w miejscach niedostępnych dla cięższych samolotów. Może zrzucać spadochroniarzy i ładunki, a także ewakuować ofiary katastrof i chorych, jak wykazano podczas kryzysu COVID-19, przy użyciu zarówno podstawowych środków, jak i mobilnych zestawów intensywnej opieki medycznej (ICU) z osprzętem podtrzymującym życie. Samolot może wykonywać misje specjalne, nieść pomoc w reakcji na katastrofy i być patrolowcem morskim / Zdjęcie i grafika: Airbus Defence and Space
Wspierając indyjską politykę Make In India, w ramach programu C295, Airbus sprowadzi do Indii pakiet zdolności związanych z produkcją i serwisowaniem samolotów we współpracy z partnerami przemysłowymi, w tym przedsiębiorstwami z grupy Tata i wiodącymi jednostkami sektora publicznego w dziedzinie obronności, takimi jak Bharat Electronics i Bharat Dynamics oraz prywatnymi mikro, małymi i średnimi przedsiębiorstwami (Trzeci Airbus C295W dla Tajlandii).
C295 zastąpią w indyjskich wojskach lotniczych przestarzałe samoloty transportowe Hawker Siddeley HS 748M, wyprodukowane na licencji przez Hindustan Aeronautics Limited (HAL) począwszy od lat 1950. i określane lokalnie jako Avro. Łącznie z pierwszym wariantem produkcyjnym zbudowano 89 egzemplarzy (Pierwszy C295MW dla Czech).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.