Przejdź do serwisu tematycznego

Indie sfinalizowały zakup 56 samolotów Airbus C295

Europejska spółka Airbus Defence and Space i ministerstwo obrony Indii podpisały umowę na 56 lekkich samolotów transportowych C295. To największa w historii jednorazowa umowa na ten typ samolotu.

24 września europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała o podpisaniu umowy z ministerstwem obrony Indii na dostawę 56 lekkich samolotów transportowych C295 dla wojsk lotniczych (Bhartiya Vāyu Senā). To największa w historii jednorazowa umowa na ten typ samolotu (Używane Mirage 2000 dla Indii).

Indie staną się 35. użytkownikiem samolotów C295 na świecie. Klienci zamówili już 278 egzemplarzy, z których 200 jest już w eksploatacji; spędziły one w powietrzu ponad pół miliona godzin

Zakup został zatwierdzony 8 września br. przez Komitet Gabinetowy ds. Bezpieczeństwa (Defence Acquisition Council, DAC) pod przewodnictwem premiera Narendry Modiego. Sama procedura przeciągała się od 28 marca 2019, gdy Airbus zakończył negocjacje cenowe z rządem indyjskim. Informowano wówczas, że wartość umowy wyniesie około 2,8 mld EUR (12,9 mld zł), choć wówczas planowano zakup 62 samolotów – 6 dodatkowych C295 w wersji zwalczania okrętów podwodnych i patrolowej dla Straży Wybrzeża (Bhāratīya Taṭarakṣak) w ramach prawa opcji (C295 dla Indii).

Na mocy zawartej dziś umowy, Airbus dostarczy pierwszych 16 samolotów w stanie lotnym z linii montażu końcowego w hiszpańskiej Sewilli. Kolejnych 40 samolotów zostanie wyprodukowanych i zmontowanych przez Tata Advanced Systems (TASL) w Indiach w ramach partnerstwa przemysłowego między obiema spółkami. Pierwsze 16 egzemplarzy zostanie dostarczonych w ciągu 4 lat od daty zawarcia umowy. Wszystkie samoloty zostaną przekazane w konfiguracji transportowej i wyposażone w rodzimy zestaw obrony elektronicznej (Electronic Warfare Suite) (Ulepszony Airbus C295 Armed ISR).

Michael Schoellhorn, prezes Airbus Defence and Space, powiedział:

Kontrakt wesprze rozwój indyjskiej branży lotniczej, skutkując inwestycjami i utworzeniem bezpośrednio 15 000 wykwalifikowanych miejsc pracy oraz pośrednio 10 000 stanowisk pracy w ciągu najbliższych10 lat. C295 ponownie udowodnił, że jest liderem segmentu, a wraz z uzyskaniem przez Indie statusu nowego użytkownika, typ ten samolotu jeszcze bardziej zwiększy swoje oddziaływanie, nie tylko pod względem aspektów operacyjnych, ale także własnego rozwoju przemysłowego i technologicznego.

Sukaran Singh, prezes Tata Advanced Systems Limited, dodał:

To moment dumy dla naszej firmy i kamień milowy dla indyjskiej branży zbrojeniowej. Po raz pierwszy indyjska firma prywatna będzie w całości produkować samolot w Indiach. To przedsięwzięcie pokazuje, że Tata Advanced Systems jako producent sprzętu wojskowego może budować konkurencyjny globalnie, skomplikowany sprzęt w Indiach.

Dzięki zdolnościom do operowania z krótkich lub nieprzygotowanych lądowisk, C295 jest używany do transportu do 71 żołnierzy lub 50 spadochroniarzy oraz zadań logistycznych w miejscach niedostępnych dla cięższych samolotów. Może zrzucać spadochroniarzy i ładunki, a także ewakuować ofiary katastrof i chorych, jak wykazano podczas kryzysu COVID-19, przy użyciu zarówno podstawowych środków, jak i mobilnych zestawów intensywnej opieki medycznej (ICU) z osprzętem podtrzymującym życie. Samolot może wykonywać misje specjalne, nieść pomoc w reakcji na katastrofy i być patrolowcem morskim / Zdjęcie i grafika: Airbus Defence and Space

Wspierając indyjską politykę Make In India, w ramach programu C295, Airbus sprowadzi do Indii pakiet zdolności związanych z produkcją i serwisowaniem samolotów we współpracy z partnerami przemysłowymi, w tym przedsiębiorstwami z grupy Tata i wiodącymi jednostkami sektora publicznego w dziedzinie obronności, takimi jak Bharat Electronics i Bharat Dynamics oraz prywatnymi mikro, małymi i średnimi przedsiębiorstwami (Trzeci Airbus C295W dla Tajlandii).

C295 zastąpią w indyjskich wojskach lotniczych przestarzałe samoloty transportowe Hawker Siddeley HS 748M, wyprodukowane na licencji przez Hindustan Aeronautics Limited (HAL) począwszy od lat 1950. i określane lokalnie jako Avro. Łącznie z pierwszym wariantem produkcyjnym zbudowano 89 egzemplarzy (Pierwszy C295MW dla Czech).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Przeczytaj sugerowany następny artykuł

Wojsko

C295 dla Indii

Ministerstwo Obrony Indii zakończyło negocjacje cenowe z koncernem Airbus Defence and Space ws. zakupu 62 średnich samolotów transportowych C295.

przejdź do artykułu

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X