1 lipca dowództwo wojsk lądowych Niemiec (Heer) poinformowało, że około godz. 13.45 czasu lokalnego w lesie w okolicy miejscowości Aerzen w powiecie Hameln-Pyrmont, położonej pomiędzy Bielefeld i Hanowerem w Dolnej Saksonii, rozbił się lekki śmigłowiec szkolny Airbus Helicopters H135 P2+. Wiropłat należał do Międzynarodowego Centrum Szkolenia Śmigłowców w Bückeburg (Internationale Hubschrauberausbildungszentrum), zlokalizowanego około 30 km od miejsca zdarzenia. W katastrofie zginął 25-letni pilot, natomiast 26-letni członek załogi został ranny.

Przed katastrofą niemieckie wojska lądowe dysponowały 14 śmigłowcami H135. Wszystkie były zgrupowane w Bückeburg. W Polsce wiropłaty tego typu wykorzystywane są przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe (23 egzemplarze w wersji P2+ i 4 w wersji P3), a wkrótce użytkownikiem pojedynczego H135 zostanie Straż Graniczna, która złożyła zamówienie 30 października 2018 z dostawą do 1 października 2019 / Zdjęcie: Heer

Przed katastrofą niemieckie wojska lądowe dysponowały 14 śmigłowcami H135. Wszystkie były zgrupowane w Bückeburg. W Polsce wiropłaty tego typu wykorzystywane są przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe (23 egzemplarze w wersji P2+ i 4 w wersji P3), a wkrótce użytkownikiem pojedynczego H135 zostanie Straż Graniczna, która złożyła zamówienie 30 października 2018 z dostawą do 1 października 2019 / Zdjęcie: Heer

 

Rzecznik prasowy gminy Aerzen poinformował, że wypadek spowodował wybuch pożaru, który został jednak szybko opanowany przez straż pożarną. Obecnie nie ma żadnych ustaleń na temat przyczyn katastrofy. Grupa ekspertów pod kierownictwem Komisji Bezpieczeństwa Lotnictwa Bundeswehry (General Flugsicherheit der Bundeswehr) rozpoczęła badanie zdarzenia. H135 osiągnęły łączny nalot w lotnictwie Heer wynoszący ponad 100 000 godzin. To pierwszy wypadek z udziałem tego typu.

Centrum w Bückeburg zostało utworzone 1 lipca 2015. Wcześniej, od 1960 mieściła się tam Wojskowa Szkoła Lotnicza (Heeresfliegerwaffenschule). Szkolenie pilotów na H135 trwa 12 miesięcy. Po tym czasie otrzymują oni certyfikację do wykonywania lotów dwusilnikowym śmigłowcem do lotów z widocznością ziemi (VFR), jak i według wskazań przyrządów (IFR), w tym w nocy. Po zakończeniu kadeci kierowani są na kurs pilotażowy na śmigłowcach wielozadaniowych NH90 TTH lub uderzeniowych Eurocopter Tiger. 

Bundeswehra ma do dyspozycji także inne wiropłaty produkowane przez europejski koncern Airbus Helicopters. Od 2015 jest użytkownikiem 15 zmilitaryzowanych H145M, pełniących rolę lekkich śmigłowców wsparcia sił specjalnych, dzięki systemowi uzbrojenia HForce. Z kolei 13 grudnia 2018 Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) zamówił 7 H145 LUH SAR do misji poszukiwawczo-ratowniczych (H145 LUH SAR dla Niemiec, 2018-12-14).

To już drugi wypadek w niemieckim lotnictwie wojskowym ostatnio. Tydzień wcześniej w pobliżu bazy lotniczej Rostock-Laage w Meklemburgii-Pomorzu Przednim zderzyły się w powietrzu dwa samoloty wielozadaniowe Eurofighter Typhoon, należące do wojsk lotniczych (Luftwaffe) (Wypadek niemieckich Typhoonów, 2019-06-25).