31 stycznia blog Augen Geradeaus! ujawnił, że niemieckie ministerstwo obrony zrezygnowało z pomysłu kupna samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35 Lightning II. Rozważano zastąpienie amerykańskimi odrzutowcami wycofywanych myśliwsko-bombowych Panavia Tornado IDS/ECR. W grze o wielomiliardowy kontrakt pozostają konsorcjum Eurofighter Jagdflugzeug oferujące samoloty Typhoon i Boeing z F/A-18E/F Super Hornet i EA-18G Growler.
 Ministerstwo Obrony Niemiec odrzuciło ostatecznie możliwość zakupu samolotów 5. generacji Lockheed Martin F-35 Lightning II w miejsce myśliwsko-bombowych Panavia Tornado  / Zdjęcie: Lockheed Martin

Ministerstwo Obrony Niemiec odrzuciło ostatecznie możliwość zakupu samolotów 5. generacji Lockheed Martin F-35 Lightning II w miejsce myśliwsko-bombowych Panavia Tornado / Zdjęcie: Lockheed Martin

Ministerstwo Obrony Republiki Federalnej zamierza przesłać do europejskiego i amerykańskiego koncernu zapytanie o szczegółowe informacje dotyczące warunków eksploatacji, terminów dostaw i potencjalnej współpracy przemysłowej.

W 2017 Niemcy analizowały potencjalny zakup F-35. Zgodnie z raportem agencji Reuters ministerstwo obrony wysłało do koncernu Lockheed Martin prośbę o udostępnienie niejawnych informacji na temat ich konstrukcji.

Od 1981 Luftwaffe wykorzystuje 89 samolotów Panavia Tornado, w tym 21 w wersji ECR (rozpoznawczej i przeznaczonej do przełamywania obrony przeciwlotniczej) i 68 w wersji IDS (szturmowej). Wszystkie mają zostać wycofane do 2035. Najstarsze mają 35 lat.

Niemcy od kilkunastu miesięcy lobbowały na rzecz zakupu wielozadaniowych Eurofighter Typhoon w najnowszej wersji. Jest to europejski samolot, którego produkcja od wielu lat napędza gospodarkę i zapewnia miejsca pracy.

Argumentem przeciwko tej konstrukcji jest brak możliwości uzbrojenia w bomby z głowicami atomowymi B61. Ten typ uzbrojenia może być przenoszony przez niemieckie Tornado IDS dzięki porozumieniu NATO Nuclear Sharing (Zatwierdzenie projektu bomby B61-12, 2018-10-02).

Oferowane od 2017 Niemcom F/A-18 zostały certyfikowane w USA do przenoszenia broni nuklearnej. Ponadto wraz z nimi Luftwaffe mógłby uzyskać samolot walki elektronicznej EA-18G Growler, które Boeing zaproponował w kwietniu 2018. Wcześniej Niemcy odrzucili ofertę kupna wielozadaniowych F-15E Strike Eagle. 

F-35 również zostaną dostosowane do przenoszenia B61. Zgodnie z informacjami z czerwca 2018 konsorcjum Eurofighter Jagdflugzeug negocjuje z USA możliwość dostosowania do 2025 Typhoonów do przenoszenia amerykańskich bomb jądrowych. Rozpatrywana jest też możliwość pozostawienia w linii niewielkiej liczby zmodernizowanych Tornado IDS w ramach programu FAST (Future Avionic Structure Tornado) po 2025 do tych zadań.

Niezależnie od wyboru następcy Tornado, Luftwaffe powinna zamówić w najbliższych latach kolejne Typhoon Tranche 3A. Zastąpią 33 najstarsze samoloty Tranche 1. Następcą wszystkich niemieckich Typhoonów, począwszy od lat 2040. będą opracowywane wspólnie z Francją (i prawdopodobnie z Hiszpanią) w ramach programu FCAS (Future Combat Air System) samoloty bojowe nowej generacji (Hiszpania dołączy do FCAS?, 2018-12-05; EuroNaval 2018: Makieta Dassault NGF, 2018-10-25).