Przejdź do serwisu tematycznego

Zdalnie sterowany system misji FITS w C295

Europejska spółka Airbus Defence and Space przetestowała system misji FITS w lekkim samolocie transportowym C295, który był obsługiwany przez operatorów naziemnych ze stacji COMMOMISS.

4 maja europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała, że w kwietniu podczas testów w południowej Hiszpanii po raz pierwszy wypróbowano w locie system misji FITS (Fully Integrated Tactical System) zdalnie sterowany ze stacji naziemnej COMMOMISS w lekkim samolocie transportowym C295. Nowa funkcjonalność umożliwiła jego obsługę przez operatorów naziemnych (Wsparcie logistyczne egipskich C295).

Airbus przetestował zdalnie sterowany system misji FITS w lekkim samolocie transportowym C295, który był obsługiwany przez operatorów naziemnych / Grafika: Airbus Defence and Space

Podczas czterech próbnych lotów sprawdzano działanie samolotu testowego w wersji rozpoznawczej C295 ISR (Intelligence Surveillance Recognition), wyposażonego w pakiet awioniki amerykańskiej spółki Collins Aerospace. Samolot wykonywał standardowe misje patrolowe nad morzem, a wszystkie zamontowane w nim czujniki rozpoznawcze były obsługiwane w czasie niemal rzeczywistym przez operatorów misji ze stacji naziemnej Airbusa w Getafe k. Madrytu (Kolejny Airbus C295 dla Mali).

Po przejęciu kontroli nad czujnikami, pracujący w niej operatorzy wykonywali różne zadania obserwacyjne, w tym śledzili cele za pomocą głowicy optoelektronicznej pracującej w podczerwieni (EO/IR) i zarządzali stacją radiolokacyjną – wszystko to za pośrednictwem zainstalowanego na pokładzie samolotu urządzenia łączności satelitarnej pracującego w paśmie radiowym Ka (Airbus przetestuje funkcje autonomicznego lotu na H130).

Podczas testów operatorzy naziemni dysponowali pełną świadomością sytuacyjną, bowiem korzystali z tego samego zestawu narzędzi i oprogramowania, które są dostępne dla użytkowników pokładowych stacji roboczych zintegrowanego systemu taktycznego FITS, co pozwoliło na przekształcenie stacji naziemnej COMMOMISS w dodatkowy węzeł operatorski.

Nowa funkcjonalność stacji COMMOMISS oferuje:

  • utworzenie dodatkowych stacji operatorskich w naziemnym centrum wsparcia misji, zapewniające ułatwienia podczas długich i skomplikowanych misji – dzięki dzieleniu zadań między członków załóg w powietrzu i na ziemi,
  • integrację z siecią dowodzenia klasy C2 użytkownika, przyczyniająca się do tworzenia wspólnego obrazu operacyjnego (Common Operational Picture, COP),
  • natychmiastowy dostęp do wszystkich danych zebranych przez czujniki pokładowe w celu analizy w czasie rzeczywistym w połączeniu z prawie nieograniczonymi zasobami dostępnymi na ziemi,
  • możliwość zmniejszenia liczby operatorów (a tym samym stacji roboczych) na pokładzie samolotu podczas długotrwałych misji rozpoznawczych.

Według Airbusa, projekt COMMOMISS to przyszłość powietrznych taktycznych systemów misji. Umożliwi tworzenie zharmonizowanych architektur systemów misji, interfejsów człowiek-maszyna (HMI, Human-Machine Interface) i koncepcji współdziałania (CONOPS, CONcept of OPerationS) zarówno załogowych, jak i bezzałogowych statków latających, w tym samolotów i śmigłowców.

Pozwoli to na bezproblemową integrację z całym systemem systemów rozpoznawczych, zapewniając użytkownikom globalną świadomość sytuacyjną i przyczyniając się do tworzenia wspólnego obrazu operacyjnego (COP) na bazie misji ISR.

Sprzęt wymagany do wdrożenia nowej funkcjonalności jest dostępny dla nowych klientów zainteresowanych samolotem C295 ISR, co oznacza, że możliwości COMMOMISS są już teraz dostępne jako opcja katalogowa przy zakupie lub jako opcja rozbudowy potencjału operacyjnego samolotów w przyszłości.

C295 Armed ISR

12 listopada 2017 podczas Dubai Airshow, Airbus zaprezentował uzbrojoną wersję samolotu rozpoznawczego C295, oznaczoną jako C295 Armed ISR. Poinformowano wówczas, że samolot w konfiguracji z dwoma 12,7-mm karabinami maszynowymi, zamontowanymi na podstawach w drzwiach desantowych, dostarczonych przez spółki Nobles Worldwide i US Ordnance, został sprzedany nieujawnionemu klientowi.

Poinformowano też o opcjonalnym tureckim uzbrojeniu, planowanym do integracji: przeciwpancernymi pociskami kierowanymi Roketsan L-UMTAS o zasięgu 8 km, kierowanymi laserem bombami ogólnego przeznaczenia Cirit i zestawami kierowania Teber-82 do bomb ogólnego przeznaczenia. Planowano też integrację niemieckiej 27-mm armaty automatycznej Rheinmetall BK-27 z podstawą montażową Door Gun System od spółki Escribano, wyrzutni hiszpańskich 70-mm pocisków rakietowych Expal CAT-70, bomb ogólnego przeznaczenia Mk 82 i wieloprowadnicowej wyrzutni rakiet Equipaer CAT 70 MRL.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Team Lynx: L3Harris Technologies w programie OMFV

14 kwietnia niemiecka grupa Rheinmetall AG poinformowała, że amerykańska spółka L3Harris Technologies dołączyła partnerstwa przemysłowego Team Lynx, uczestniczącego w programie półautonomicznego bojowego wozu

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X